§ 13.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy zawarte w rozporządzeniu MEN w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w szkole realizowane są w ciągu 5 dni tygodnia.
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są obowiązkowe zajęcia lekcyjne, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze organizowane dla uczniów mających trudności w nauce, zajęcia rewalidacyjne oraz wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne.
- Zajęcia prowadzone są w systemie lekcyjnym 45 minut i 60 minut.
- Szkoła prowadzi nabór do klas pierwszych z terenu obwodu szkoły na podstawie list sporządzonych z rocznym wyprzedzeniem przez Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta w Ozorkowie.
- Zasady naboru uczniów spoza obwodu ustalają organy prowadzące szkołę.
§ 14.
- Dyrektor Szkoły do 30 kwietnia każdego roku sporządza arkusz organizacji szkoły, zawierający szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym, który jest zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę do 30 maja danego roku.
- W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się informacje zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dn. 21.05.2001 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
§ 15.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
- Realizacja programu nauczania jest zgodna z ramowym planem nauczania i programem dla danej klasy.
- Przeciętna liczba uczniów w oddziale jest zgodna z rozporządzeniem MEN o ramowych statutach publicznych przedszkoli i szkół oraz zarządzeniami organu prowadzącego. W klasie integracyjnej ilość uczniów wynosi od 15 – 20, w tym od 3 do 5 ze stwierdzonymi potrzebami o kształceniu specjalnym.
- Oddział można dzielić na grupy na zajęciach:
4.1. z języków obcych,
4.2. informatyki,
4.3. wychowania fizycznego.
Podział klas integracyjnych wynika z odrębnych przepisów.
§ 16.
- Dyrektor szkoły określa tygodniowy rozkład zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych na podstawie arkusza organizacyjnego.
- Tygodniowy rozkład zajęć kl. IV – VI szkoły podstawowej określa ogólny podział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania.
§ 17.
Liczba uczniów na zajęciach gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej w kl. I – III nie przekracza 12 osób.
§ 18.
Szkoła umożliwia odbywanie praktyk pedagogicznych (nauczycielskich) słuchaczom ośrodków kształcenia nauczycieli oraz studentom szkół wyższych kształcących nauczycieli na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą, poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 19.
- W szkole funkcjonuje świetlica, która zapewnia dzieciom i młodzieży szkolnej zorganizowaną opiekę wychowawczą, pomoc w nauce oraz odpowiednie warunki do nauki własnej i rekreacji.
- Pracą świetlicy kieruje kierownik zgodnie z zakresem swoich obowiązków, wyznaczonych przez dyrektora placówki.
- Do zadań świetlicy należy:
3.1. organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej,
3.2. organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i na powietrzu, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,
3.3. ujawnianie i rozwijanie zainteresować, zamiłowań i uzdolnień, organizowanie zajęć w tym zakresie,
3.4. stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego,
3.5. upowszechnienie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia,
3.6. rozwijanie samodzielności i samorządności oraz społecznej aktywności,
3.7. współdziałanie z rodzicami/opiekunami prawnymi i nauczycielami uczestników świetlicy,
3.8. zorganizowanie dożywiania uczniów.
4. Świetlica szkolna nie pracuje w okresie wakacji, ferii zimowych, przerwy świątecznej i wiosennej.
5. Czas pracy świetlicy może być wydłużony lub skrócony, w zależności od potrzeb, przez Dyrektora Szkoły w porozumieniu z kierownikiem świetlicy.
6. Pobyt w świetlicy jest nieodpłatny.
7. Dla realizacji swoich celów świetlica może pozyskiwać środki finansowe od sponsorów.
8. Zasady przyjmowania dzieci do świetlicy:
8.1. zapisy dzieci do świetlicy odbywają się w pierwszym tygodniu nauki w szkole (wrzesień),
8.2. liczba uczniów w grupie nie powinna przekroczyć25, auczniowie którzy są wychowankami świetlicy mają obowiązek sami przychodzić na zajęcia.
9. Szkoła organizuje jeden, dwudaniowy posiłek dziennie. Zasady wydawania posiłków zawarte są w regulaminie świetlicy – załącznik nr 5.
§ 20.
- W szkole funkcjonuje biblioteka, która stwarza warunki do utrwalania, pogłębiania oraz rozszerzania wiadomości i umiejętności uczniów nabywanych na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, rozwijaniu ich zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień.
- Biblioteka posiada ośmiostanowiskowe wyposażenie multimedialne.
- Biblioteka pomaga nauczycielom w rozwijaniu u uczniów aktywności i samodzielności umysłowej, w przygotowaniu ich do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, we wzbogacaniu języka ojczystego, wyrabianiu wrażliwości na treść i formę książki, kształtowanie zamiłowań czytelniczych.
- Godziny pracy biblioteki dostosowane są do potrzeb szkoły i umożliwiają dostęp do ich zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
- Biblioteka jest ośrodkiem pracy uczniów i nauczycieli z książką, czasopismem i innymi materiałami bibliotecznymi.
- Ze zbiorów biblioteki mogą korzystać wszyscy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły, rodzice/opiekunowie prawni.
- Biblioteka udostępnia zbiory i udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych.
- Prowadzi lekcje biblioteczne, na których realizuje się program przysposobienia czytelniczego.
- Aktualizuje wykazy lektur i nowości dla nauczycieli.
10. Szczegółowe zasady pracy biblioteki zawarte są w jej regulaminie, znajdującym się w szkole – załącznik nr 6.
§ 21.
- Szkoła realizuje podstawowe cele dydaktyczno – wychowawcze i opiekuńcze zapewniając uczniom korzystanie pod opieką nauczyciela- wychowawcy z:
1.1. pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
1.2. biblioteki,
1.3. świetlicy,
1.4. jadalni,
1.5. gabinetu medycznego oraz pomieszczeń administracyjno – gospodarczych,
1.6. gabinetu logopedii,
1.7. zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych.