§ 12.
- Organami szkoły są:
1.1. Dyrektor Szkoły,
1.2. Rada Pedagogiczna,
1.3. Samorząd Uczniowski,
1.4. Rada Rodziców.
2. Dyrektora szkoły powołuje się zgodnie z trybem zawartym w ustawie o systemie oświaty. Kompetencje dyrektora szkoły określają przepisy ustawy o systemie oświaty.
3. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora. Zakres obowiązków zastępcy dyrektora szkoły:
3.1. współudział w planowaniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych w szkole:
3.1.1. organizacja zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
3.1.2. badanie wyników w klasach I – III i języka polskiego w klasach IV – VI,
3.1.3. kontrola dokumentacji szkolnej: dzienniki klas I – III, arkusze ocen,
3.2. dokumentacja analizy planów pracy w szkole,
3.3. współudział w kierowaniu pracą rady pedagogicznej,
3.4. udział w pracach zespołu kierowniczego,
3.5. hospitowanie lekcji nauczycieli zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły,
3.6. udział w inspirowaniu pracy samorządu szkolnego,
3.7. nadzorowanie i monitorowanie realizacji zadań wychowawczych w szkole,
3.8. egzekwowanie przestrzegania porządku i dyscypliny oraz dbałość o czystość i estetykę szkoły,
3.9. opracowywanie harmonogramu wycieczek klasowych, kół przedmiotowych i kół zainteresowań,
3.10. hospitowanie praktyk studenckich – dbałość o dobre przygotowanie studentów do samodzielnej pracy,
3.11. sporządzanie opisowych analiz, sprawozdań i innych materiałów o pracy szkoły,
3.12. współudział w opracowywaniu planu rozwoju szkoły,
3.13. lustracja wyglądu zewnętrznego młodzieży, klas i szkoły,
3.14. analizowanie stanu realizacji uchwał, wniosków rady pedagogicznej,
3.15. tworzenie warunków do rozwoju aktywności, samorządności oraz rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów,
3.16. podejmowanie działań sprzyjających postępowi pedagogicznemu, upowszechnianie i wdrażanie do praktyki szkolnej nowatorskich doświadczeń pedagogicznych oraz inspirowanie nauczycieli do działań nowatorskich,
3.17. opracowywanie programów ogólnoszkolnych uroczystości, imprez,
3.18. podstawowe ubezpieczenia uczniów i związana z tym dokumentacja,
3.19. nadzorowanie pracy wychowawców klas, pedagoga szkolnego i koordynatora ds. orientacji zawodowej,
3.20. obliczanie i kontrola realizacji godzin ponadwymiarowych,
3.21. koordynacja udziału młodzieży w imprezach pozaszkolnych,
3.22. stała kontrola frekwencji uczniów,
3.23. współpraca ze służbą zdrowia,
3.24. kierowanie szkołą w czasie nieobecności dyrektora,
3.25. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora szkoły wg słownego uzgodnienia.
4. Rada Pedagogiczna jest organem wewnętrznym szkoły powołanym do rozważania, opracowywania i rozstrzygania w granicach kompetencji spraw wychowawczych, nauczania i administracyjnych szkoły:
4.1. w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele bez względu na ich wymiar zatrudnienia,
4.2. poza osobami wchodzącymi w skład rady pedagogicznej w pełnych posiedzeniach lub ich częściach mogą uczestniczyć inne osoby na zaproszenie dyrektora szkoły za zgodą rady pedagogicznej – osoby te uczestniczą w posiedzeniach z głosem doradczym,
4.3. Rada Pedagogiczna dba o poziom wychowawczy i dydaktyczny szkoły, omawia i opracowuje ważniejsze sprawy wychowawcze i dydaktyczne związane z całokształtem życia szkolnego, w szczególności:
4.3.1. rozpatruje i opiniuje przygotowany przez dyrektora szkoły projekt organizacji pracy na dany rok szkolny,
4.3.2. zatwierdza wyniki klasyfikacji i promowania uczniów,
4.3.3. podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów w szkole,
4.3.4. opiniuje projekt planu finansowego szkoły,
4.3.5. opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4.3.6. opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wymaganych zasad oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4.4. w szkole nie funkcjonuje rada szkoły, jej kompetencje przyjmuje Rada Pedagogiczna,
4.5. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora – o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej, zasady odwołań są regulowane ogólnymi przepisami zawartymi w ustawie,
4.6. Dyrektor Szkoły może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli stwierdza, że są one niezgodne z przepisami prawa. O fakcie wstrzymania wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny, który uchyla uchwałę, jeżeli stwierdzi, że jest ona niezgodna z przepisami prawa. Decyzja organu nadzorującego szkołę jest ostateczna,
4.7. w szkole utworzono stanowisko pedagoga szkolnego i logopedy,
4.7.1. Pedagog Szkolny:
4.7.1.1. Obowiązki:
4.7.1.1.1. Sprawy ogólno wychowawcze:
4.7.1.1.1.1. dokonywanie rzetelnej oceny sytuacji wychowawczej
4.7.1.1.1.2. w szkole i składanie dwukrotnie w ciągu roku szkolnego sprawozdań,
4.7.1.1.1.3. motywowanie, wspieranie, pomoc wychowawcom w realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów,
4.7.1.1.1.4. kontakt z rodzicami i pomoc metodyczna w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.
4.7.1.1.2. Profilaktyka wychowawcza:
4.7.1.1.2.1. poznanie warunków życia i nauki uczniów nie wywiązujących się z realizacji obowiązków szkolnych i sprawiających trudności wychowawcze,
4.7.1.1.2.2. rozeznanie grup nieformalnych, stosowanie metod i środków zaradczych zapobiegających niedostosowaniu społecznemu wśród uczniów.
4.7.1.1.3. Praca korekcyjno – wychowawcza:
4.7.1.1.3.1. organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych wśród uczniów napotykających na szczególne trudności w nauce. Pomoc nauczycielom w organizowaniu i prowadzeniu zespołów wyrównawczych,
4.7.1.1.3.2. monitorowanie nauczania indywidualnego dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim,
4.7.1.1.3.3. organizowanie i pomoc nauczycielom wspierającym w przygotowaniu indywidualnych planów edukacyjno-terapeutycznych.
4.7.1.1.3.4. indywidualna opieka psychologiczno – pedagogiczna:
4.7.1.1.3.5. udzielanie uczniom porad i pomocy w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych i rówieśniczych,
4.7.1.1.3.6. przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego wśród uczniów,
4.7.1.1.3.7. współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, zakładami pracy, OHP i innymi placówkami wychowania i kształcenia pozaszkolnego w celu zapewnienia uczniom właściwych warunków do nauki i opieki wychowawczej,
4.7.1.1.3.8. rozeznanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
4.7.1.1.3.9. udzielanie pomocy uczniom szczególnie uzdolnionym,
4.7.1.1.3.10. udzielanie pomocy uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki.
4.7.1.1.4. Pomoc materialna uczniom:
4.7.1.1.4.1. organizowanie pomocy materialnej oraz opieki nad uczniami znajdującymi się w trudnych warunkach materialnych, a zwłaszcza z rodzin niepełnych i rodziców (opiekunów prawnych) samotnie wychowujących dzieci, a także z rodzin o dużym stopniu zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4.7.1.1.4.2. współdziałanie z TPD, poradnią psychologiczno – pedagogiczną, sądem rodzinnym, prokuraturą, policją, urzędem pracy, placówkami służby zdrowia, kuratorami sądowymi w sprawach zapewnienia właściwych warunków socjalno – bytowych i opieki nad dziećmi i młodzieżą.
4.7.1.1.5. Dokumentowanie pracy pedagoga szkolnego:
4.7.1.1.5.1. prowadzenie dziennika pracy pedagoga według zasad i wzoru określonego odrębnymi przepisami,
4.7.1.1.5.2. prowadzenie teczek indywidualnych dzieci i młodzieży zawierających dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających.
4.7.1.2. Odpowiedzialność:
4.7.1.2.1. Pedagog odpowiada za realizację wyżej wymienionych zadań przed dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną
a w szczególności za:
4.7.1.2.2. rozeznanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizę przyczyn niepowodzeń szkolnych, a także za rzetelną ocenę sytuacji wychowawczej na terenie szkoły,
4.7.1.2.3. imienne ustalenie uczniów potrzebujących różnych form pomocy dydaktycznej, wychowawczej i materialnej,
4.7.1.2.4. współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i innymi placówkami wychowania, kształcenia i opieki pozaszkolnej, w tym – za terminowość, zasadność i kompletność składanych dokumentów do tych placówek,
4.7.1.2.5. koordynację działań w zakresie spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów,
4.7.1.2.6. rzetelne prowadzenie dokumentacji wymaganej na tym stanowisku,
4.7.1.2.7. poufność wszelkich danych osobowych zgromadzonych w trakcie swojej działalności,
4.7.1.2.8. informowanie dyrekcji szkoły o wszelkich trudniejszych problemach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ujawnionych podczas wykonywania swoich obowiązków.
4.7.1.3. Uprawnienia: Podczas realizacji ww. obowiązków pedagog ma prawo:
4.7.1.3.1. pozyskiwać od wychowawców, nauczycieli, pracowników obsługi, rodziców (opiekunów prawnych) i uczniów niezbędnych informacji i pomocy w celu zapewnienia właściwej realizacji ustalonych potrzeb dydaktycznych, wychowawczych i materialnych uczniów,
4.7.1.3.2. wzywać rodziców (opiekunów prawnych) do stawienia się w szkole w sprawach dotyczących wychowania i nauki ich dzieci,
4.7.1.3.3. wzywać uczniów na rozmowy indywidualne i prowadzenie niezbędnych badań pedagogicznych wynikających z zadań i kompetencji pedagoga szkolnego,
4.7.1.3.4. wnioskować do dyrekcji szkoły w sprawach planowania i organizacji pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
4.7.1.3.5. udzielać wskazówek metodycznych rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom w sprawach rozwiązywania problemów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4.7.1.3.6. wnioskować o skierowanie uczniów na badania do poradni psychologiczno – pedagogicznej i innych placówek uprawnionych do takich badań i współpracujących ze szkołą,
a także o umieszczenie uczniów w placówkach wychowania, kształcenia i opieki pozaszkolnej,
4.7.1.3.7. wystawiać na żądanie uprawnionych organów opinie
o uczniach w sprawach merytorycznie podległych pedagogowi szkolnemu. Opinia taka musi być każdorazowo podpisana przez dyrektora szkoły,
4.7.1.3.8. w sprawach nieuregulowanych niniejszym zakresem czynności obowiązuje droga służbowa w celu podjęcia stosownych decyzji i czynności na szczeblu dyrekcji szkoły.
4.7.2. Logopeda
4.7.2.1. Obowiązki
4.7.2.1.1. W szkole:
4.7.2.1.1.1. przeprowadzanie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy i pisma,
4.7.2.1.1.2. diagnozowanie logopedyczne oraz (odpowiednio do jego wyników) organizowanie pomocy logopedycznej,
4.7.2.1.1.3. prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma,
4.7.2.1.1.4. organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia terapii pedagogicznej i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
4.7.2.1.1.5. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców (opiekunów prawnych) i nauczycieli,
4.7.2.1.1.6. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia,
4.7.2.1.1.7. wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
4.7.2.1.1.8. współpraca z dyrektorem szkoły, rodzicami (opiekunami prawnymi) i poradnią psychologiczno pedagogiczną w zakresie organizowania pomocy logopedycznej dzieciom.
4.7.2.1.1.9. W szkole utworzono stanowisko kierownika świetlicy.
4.7.2.1.2. W zakresie działalności organizacyjnej:
4.7.2.1.2.1. organizacja pracy świetlicy szkolnej i uzgodnienie jej z dyrekcją szkoły,
4.7.2.1.2.2. ustalenie wewnętrznego regulaminu pracy świetlicy i przydziału czynności dla poszczególnych wychowawców,
4.7.2.1.2.3. organizacja i kontrola pracy pracowników zatrudnionych w stołówce.
4.7.2.1.2.4. W zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej:
4.7.2.1.2.5. organizowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w świetlicy, egzekwowanie realizacji przydzielonych czynności, przedkładanie wniosków Radzie Pedagogicznej w tych sprawach,
4.7.2.1.2.6. organizowanie zastępstw za nieobecnych w pracy wychowawców celem zapewnienia ciągłości realizacji programu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego,
4.7.2.1.2.7. sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego poprzez hospitowanie wychowawców świetlicy, udzielanie im niezbędnego instruktażu i pomocy, uczestniczenie w pracy zespołów ustalających oceny pracy tych nauczycieli.
4.7.2.1.3. W zakresie działalności administracyjno gospodarczej:
4.7.2.1.3.1. współpraca z dyrektorem szkoły w zakresie wyposażenia świetlicy i stołówki szkolnej w meble, sprzęt, pomoce naukowe,
4.7.2.1.3.2. nadzór nad prawidłowym prowadzeniem świetlicy i stołówki szkolnej i jej dokumentacji,
4.7.2.1.3.3. kontrolowanie pod względem jakościowym i ilościowym oraz wartościowym rachunków żywieniowych
i dotyczących zakupów koniecznych dla prawidłowej pracy stołówki,
4.7.2.1.3.4. wnioskowanie w sprawach zatrudnienia i zwalniania oraz awansowania, nagradzania, wyróżniania i karania nauczycieli świetlicy i pracowników obsługi.
4.7.2.2. Odpowiedzialność
4.7.2.2.1. ponosi odpowiedzialność za prawidłowe zabezpieczenie majątku świetlicy oraz oszczędzanie i prawidłowe wykorzystywanie funduszy przeznaczonych na pracę stołówki szkolnej,
4.7.2.2.2. ponosi odpowiedzialność za prawidłowe, zgodne z prawem i terminowe wykonywanie zadań zawartych w punktach 4.7.3.1, 4.7.3.2,
4.7.2.2.3. Ponadto wykonuje zadania zlecone przez przełożonych związane bezpośrednio z realizacją statutową szkoły lub wynikających z urlopu lub usprawiedliwionej nieobecności
w pracy wicedyrektora.
5. Samorząd Szkoły jest reprezentacją społeczności uczniowskiej:
5.1. cele pracy samorządu:
5.1.1. uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły,
5.1.2. rozwijanie demokratycznych form współżycia i współdziałania uczniów i wzajemnego wspierania się, przyjmowanie współodpowiedzialności za jednostkę i grupę,
5.1.3. kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stwarzanie warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny uczniów.
5.2. uprawnienia samorządu obejmują:
5.2.1. przedstawienie propozycji do planu dydaktyczno – wychowawczego szkoły, wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów,
5.2.2. wyrażania opinii dotyczących problemów młodzieży, udział w formułowaniu przepisów wewnątrzszkolnych regulujących życie społeczności uczniowskiej,
5.2.3. wydawanie gazetek szkolnych, prowadzenie kroniki, korzystanie z radiowęzła, apeli, itp., w celu informowania ogółu uczniów o swojej działalności,
5.2.4. współdecydowanie o przyznawaniu uczniom stypendium, w miarę posiadanych środków finansowych i innych form pracy materialnej,
5.2.5. zgłaszanie uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w szkole oraz prawo wnoszenia uwag do opinii władz szkoły, udzielanie poręczeń za uczniów w celu wstrzymania wymierzonej im kary,
5.2.6. udział przedstawicieli – z głosem doradczym – w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców dotyczących spraw wychowawczych i opiekuńczych,
5.2.7. wnioskowanie do dyrektora szkoły w sprawie powołania określonego nauczyciela na opiekuna samorządu z ramienia rady pedagogicznej.
5.3. do obowiązków Dyrektora Szkoły należy:
5.3.1. udzielanie pomocy w przedsięwzięciach wymagających udziału pracowników szkoły,
5.3.2. zapoznanie Samorządu Szkolnego z tymi elementami planu działalności wychowawczej szkoły, których realizacja uzależniona jest od aktywności i inicjatywy samej młodzieży oraz informowanie ich o aktualnych sprawach wychowawczych i problemach szkoły,
5.3.3. zapewnienie warunków materialnych i organizacyjnych niezbędnych do działalności samorządu,
5.3.4. powołanie opiekuna samorządu z ramienia rady pedagogicznej.
6. Przy szkole działa Rada Rodziców. Zasady jej tworzenia ustala ogół rodziców (opiekunów prawnych), a regulamin działalności Rady Rodziców – podano w załączniku nr 4.
6.1. w przypadku konfliktu Rady Rodziców z innymi organami szkoły, wynikającego z nie respektowania uprawnień społeczności rodzicielskiej oraz nie udzielania wyczerpującej odpowiedzi na złożenie zażalenia – prezydium Rady Rodziców ma prawo zwrócić się o rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego szkołę,
6.2. dyrektor ma prawo zawiesić lub uchylić uchwałę Rady Rodziców, jeżeli jest ona sprzeczna z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.