Program wychowawczy

Program wychowawczy

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY

W dniu 06.10.2009 r. Rada Rodziców działająca przy Szkole Podstawowej nr 4 w Ozorkowie uchwaliła program z Radą Pedagogiczną

Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 r. (art. 54, ust. 2, pkt 1a)

„W wychowaniu chodzi o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miałby, aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich (…)”.

Jan Paweł II (przemówienie w UNESCO 02.06.1980 r.)

 

MISJA  SZKOŁY

Misją naszej szkoły jest: 

Kształcenie i wychowanie dzieci przygotowujące do wartościowego i aktywnego życia w społeczeństwie.

 

Wychowanie jest uczeniem się szczególnego rodzaju – uczeniem się postaw, rozwijaniem wrażliwości a także odkrywaniem swoich zdolności, możliwości, mocnych stron i budowaniem na nich własnej tożsamości i siły. Jest też uczeniem się konstruktywnego radzenia sobie z własnymi słabościami i negatywnymi emocjami. Jest to więc budowanie człowieczeństwa.

 

Program został opracowany na podstawie: Załącznika nr 1 rozporządzenia MEN z dnia 15 lutego 1999 r. (Dz. U. Nr 14 z 23 lute­go 1999 r., poz. 129)

Zebranie i opracowanie materiału

Przystępując do tworzenia programu oraz planowania pracy wychowawczej klasy zaczynamy od badania zasobów szkoły. Rada pedagogiczna zastanowiła się nad:

–          tym, co w zakresie wychowania dotychczas w szkole robiono z dobrymi efektami,

–          umiejętnościami i zainteresowaniami nauczycieli, które możemy wykorzystać w dal­szej pracy wychowawczej,

–          problemami wychowawczymi występującymi w szkole i środowisku.

Badanie oczekiwań rodziców wobec szkoły przeprowadziliśmy sondując opinie na zebraniu. Na tej podstawie zorientowaliśmy się, jakie wartości rodzice uznają za szczegól­nie ważne w wychowaniu ich dzieci. Wykorzystaliśmy je przy określaniu misji szkoły i efektach działań wychowawczych. Wybrane przez rodziców zadania i problemy szkoły będą przydatne na etapie tworzenia ogólnych zadań wychowawczych szkoły. Natomiast odpowiedzi dotyczące oczekiwanej od rodziców pomocy wykorzystamy na etapie projektowania zasad współpracy szkoły z rodzicami.

Najważniejszym podmiotem w szkole są uczniowie. Ich oczekiwania wobec szkoły poznaliśmy na podstawie informacji uzyskanych podczas realizacji godzin do dyspozycji wychowawcy klasy. Opinie uczniów wykorzystamy w poszczególnych etapach budowy programu.

Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego

  1. Opieka wychowawców nad fizycznym i psychologicznym rozwojem wychowan­ków.
  2. Przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia, którego fundamentem jest praw­da, miłość, tolerancja, patriotyzm, pracowitość, szacunek dla innych.
  3. Skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśni­czego.
  4. Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych oraz odpowiedzialności za środowisko naturalne.
  5. Wdrażanie uczniów do samodzielności i stworzenie im warunków do pracy w Samorządzie Uczniowskim.

Zadania nauczyciela wychowującego

  1. Kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej oso­bowości.
  2. Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu.
  3. Budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę.
    1. Zaszczepienie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trud­nych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób.

Sprecyzowanie zadań dla poszczególnych statutowych organów

  1. Rada Rodziców reprezentuje interesy wychowawcze rodziców i odpowiada za prawi­dłowe relacje szkoła – wychowawca – uczeń – rodzice.
  2. Rada Pedagogiczna wspomaga rodzinę w jej naturalnych prawach do wychowania poprzez dostarczanie kompetentnych informacji o przyczynach zachowania się ucznia oraz sposobach wprowadzania korekt wychowawczych. Ułatwia i stwarza możliwości kontaktu rodziców z: 
  • poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
  • specjalistami z dziedziny medycyny i psychologii.

3.  Samorząd Uczniowski wyraża opinie na temat sposobu i celowości organizowania imprez i uroczystości szkolnych, decyduje w ramach kompetencji określonych w statu­cie o realizowanych przez szkołę zadaniach. Reprezentuje uczniów na zewnątrz oraz ocenia sytuację wychowawczą w szkole.

Zasady współpracy szkoły z rodzicami

  1. Uczestnictwo w zebraniach i spotkaniach indywidualnych.
  2. Pomoc w organizowaniu wycieczek, imprez klasowych i szkolnych.
  3. Pomoc w urządzaniu klasopracowni.
  4. Opiniowanie przez rodziców wybranej dokumentacji szkolnej.
  5. Zapoznanie rodziców z programami, regulaminami.
  6. Systematyczne informowanie rodziców o postępach dziecka w nauce, a także o problemach wychowawczych w celu ich szybkiego rozwiązania.

PLAN  DZIAŁAŃ  WYCHOWAWCZYCH


EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

Uczeń:

  1. Jest odpowiedzialny za słowa i czyny.
  2. Szanuje dorosłych, młodszych, rówieśników.
  3. Dostrzega różnicę między ludźmi i akceptuje je.
  4. Szanuje pracę własną i innych.
  5. Nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe.
  6. Dba o swoje zdrowie i środowisko naturalne.
  7. Potrafi pracować w zespole. Nie ma nałogów.
  8. Dba o rzeczy własne i innych.
  9. Zna podstawowe normy społeczne – nieprzywłaszczanie cudzej własności.
  10. Ma poczucie przynależności do klasy jako ważnego jej ogniwa.
  11. Umie dokonywać odpowiedzialnych wyborów.
  12. Pielęgnuje tradycje regionu, szkoły, kraju. Jest otwarty na europejskie wartości kultury.
  13. Zna wartości rodziny i swoje w niej miejsce.
  14. Współtworzy grupę społeczną.

 

EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Ostatni etap pracy nad szkolnym programem wychowawczym to etap ewaluacji. Pierwsze poprawki dokonane będą po roku pracy, następne według potrzeb. W ewaluacji uwzględnimy opinie uczniów, rodziców, nauczycieli, nadzoru. Stosujemy następujące sposoby ewaluacji:

  •  ankiety przeprowadzone wśród uczniów, nauczycieli, rodziców;
  •  badanie opinii na spotkaniach z rodzicami, na zebraniach samorządu uczniowskiego;
  • wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach rad pedagogicznych;
  • opinie samorządu i nadzoru pedagogicznego przekazane ustnie lub pisemnie.

 

Comments are closed.