SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY
W dniu 06.10.2009 r. Rada Rodziców działająca przy Szkole Podstawowej nr 4 w Ozorkowie uchwaliła program z Radą Pedagogiczną
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 r. (art. 54, ust. 2, pkt 1a)
„W wychowaniu chodzi o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miałby, aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich (…)”.
Jan Paweł II (przemówienie w UNESCO 02.06.1980 r.)
MISJA SZKOŁY
Misją naszej szkoły jest:
Kształcenie i wychowanie dzieci przygotowujące do wartościowego i aktywnego życia w społeczeństwie.
Wychowanie jest uczeniem się szczególnego rodzaju – uczeniem się postaw, rozwijaniem wrażliwości a także odkrywaniem swoich zdolności, możliwości, mocnych stron i budowaniem na nich własnej tożsamości i siły. Jest też uczeniem się konstruktywnego radzenia sobie z własnymi słabościami i negatywnymi emocjami. Jest to więc budowanie człowieczeństwa.
Program został opracowany na podstawie: Załącznika nr 1 rozporządzenia MEN z dnia 15 lutego 1999 r. (Dz. U. Nr 14 z 23 lutego 1999 r., poz. 129)
Zebranie i opracowanie materiału
Przystępując do tworzenia programu oraz planowania pracy wychowawczej klasy zaczynamy od badania zasobów szkoły. Rada pedagogiczna zastanowiła się nad:
– tym, co w zakresie wychowania dotychczas w szkole robiono z dobrymi efektami,
– umiejętnościami i zainteresowaniami nauczycieli, które możemy wykorzystać w dalszej pracy wychowawczej,
– problemami wychowawczymi występującymi w szkole i środowisku.
Badanie oczekiwań rodziców wobec szkoły przeprowadziliśmy sondując opinie na zebraniu. Na tej podstawie zorientowaliśmy się, jakie wartości rodzice uznają za szczególnie ważne w wychowaniu ich dzieci. Wykorzystaliśmy je przy określaniu misji szkoły i efektach działań wychowawczych. Wybrane przez rodziców zadania i problemy szkoły będą przydatne na etapie tworzenia ogólnych zadań wychowawczych szkoły. Natomiast odpowiedzi dotyczące oczekiwanej od rodziców pomocy wykorzystamy na etapie projektowania zasad współpracy szkoły z rodzicami.
Najważniejszym podmiotem w szkole są uczniowie. Ich oczekiwania wobec szkoły poznaliśmy na podstawie informacji uzyskanych podczas realizacji godzin do dyspozycji wychowawcy klasy. Opinie uczniów wykorzystamy w poszczególnych etapach budowy programu.
Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego
- Opieka wychowawców nad fizycznym i psychologicznym rozwojem wychowanków.
- Przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia, którego fundamentem jest prawda, miłość, tolerancja, patriotyzm, pracowitość, szacunek dla innych.
- Skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego.
- Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych oraz odpowiedzialności za środowisko naturalne.
- Wdrażanie uczniów do samodzielności i stworzenie im warunków do pracy w Samorządzie Uczniowskim.
Zadania nauczyciela wychowującego
- Kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
- Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu.
- Budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę.
- Zaszczepienie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób.
Sprecyzowanie zadań dla poszczególnych statutowych organów
- Rada Rodziców reprezentuje interesy wychowawcze rodziców i odpowiada za prawidłowe relacje szkoła – wychowawca – uczeń – rodzice.
- Rada Pedagogiczna wspomaga rodzinę w jej naturalnych prawach do wychowania poprzez dostarczanie kompetentnych informacji o przyczynach zachowania się ucznia oraz sposobach wprowadzania korekt wychowawczych. Ułatwia i stwarza możliwości kontaktu rodziców z:
- poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- specjalistami z dziedziny medycyny i psychologii.
3. Samorząd Uczniowski wyraża opinie na temat sposobu i celowości organizowania imprez i uroczystości szkolnych, decyduje w ramach kompetencji określonych w statucie o realizowanych przez szkołę zadaniach. Reprezentuje uczniów na zewnątrz oraz ocenia sytuację wychowawczą w szkole.
Zasady współpracy szkoły z rodzicami
- Uczestnictwo w zebraniach i spotkaniach indywidualnych.
- Pomoc w organizowaniu wycieczek, imprez klasowych i szkolnych.
- Pomoc w urządzaniu klasopracowni.
- Opiniowanie przez rodziców wybranej dokumentacji szkolnej.
- Zapoznanie rodziców z programami, regulaminami.
- Systematyczne informowanie rodziców o postępach dziecka w nauce, a także o problemach wychowawczych w celu ich szybkiego rozwiązania.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Uczeń:
- Jest odpowiedzialny za słowa i czyny.
- Szanuje dorosłych, młodszych, rówieśników.
- Dostrzega różnicę między ludźmi i akceptuje je.
- Szanuje pracę własną i innych.
- Nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe.
- Dba o swoje zdrowie i środowisko naturalne.
- Potrafi pracować w zespole. Nie ma nałogów.
- Dba o rzeczy własne i innych.
- Zna podstawowe normy społeczne – nieprzywłaszczanie cudzej własności.
- Ma poczucie przynależności do klasy jako ważnego jej ogniwa.
- Umie dokonywać odpowiedzialnych wyborów.
- Pielęgnuje tradycje regionu, szkoły, kraju. Jest otwarty na europejskie wartości kultury.
- Zna wartości rodziny i swoje w niej miejsce.
- Współtworzy grupę społeczną.
EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Ostatni etap pracy nad szkolnym programem wychowawczym to etap ewaluacji. Pierwsze poprawki dokonane będą po roku pracy, następne według potrzeb. W ewaluacji uwzględnimy opinie uczniów, rodziców, nauczycieli, nadzoru. Stosujemy następujące sposoby ewaluacji:
- ankiety przeprowadzone wśród uczniów, nauczycieli, rodziców;
- badanie opinii na spotkaniach z rodzicami, na zebraniach samorządu uczniowskiego;
- wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach rad pedagogicznych;
- opinie samorządu i nadzoru pedagogicznego przekazane ustnie lub pisemnie.