Zajęcia lekcyjne „Zbieramy informacje na temat tego co jemy ?”
Na lekcję zaprosiliśmy rodziców uczniów w celu zapoznania ich ze sposobami zdobywania informacji o produktach , ze szczególnym uwzględnieniem czytania etykiet ( bardzo mało osób zwraca uwagę na informacje zawarte w etykietach produktów)
- Rozpoczęcie zajęć od opowieści o przyjacielu z kosmosu Ferro. Próba rozstrzygnięcia problemu o sposobie żywienia Ferro.”Co Ferro powinien jeść ?”
- Zdrowe i niezdrowe jedzenie. Uczniowie odnajdują w wysłuchanej piosence „Nie jestem niejadkiem” nazw żywności:twarożek, serek, surówka, zupa, dropsy, lizaki, chipsy, batoniki, oranżada, tort czekoladowy, słodycze.Podział jedzenia na zdrowe i niezdrowe produkty-uczniowie przypinają odpowiednie kartoniki pod nazwami:zdrowe i niezdrowe jedzenie.
- Rozmowa na temat skutków niezdrowego jedzenia na podstawie wcześniejszych doświadczeń uczniów : choroby(otyłość, anoreksja), przemęczenie, brak chęci do zabawy, brak siły, słaba koncentracja.
- Próba odpowiedzi na pytanie : Skąd możemy się dowiedzieć co jeść, które pożywienie jest zdrowe ?
- Układanie reklam wybranych produktów bez podania ich nazwy . Jedni uczniowie reklamują pozostałe odgadują.
- „Wyjście z Ferro do sklepu po zdrowe produkty” ( Ferro może kupić produkty, które kosztują 24 zł.)
- Wyjaśnienie pojęcia : ETYKIETA – wizytówka produktu, zawierająca najważniejsze informacje o produkcie.
- Oglądanie oryginalnych etykiet różnych produktów, porównywanie ich
- Poglądowe omówienie etykiet z wykorzystaniem prezentacji : MĄDRE ZAKUPY- wyróżnienie podstawowych elementów każdej etykiety( nazwa produktu, skład itd.)
- Przypięcie na tablicy wzoru etykiety – dopasowywanie nazw jej podstawowych elementów do pól na etykiecie
- Uzupełnianie brakujących elementów wadliwych etykiet – praca w grupach – W TYM CZASIE RODZICE ROZWIĄZUJĄ KRZYŻÓWKĘ PODSUMOWUJĄCĄ OMAWIANE TREŚCI
- Ocena poprawności wykonania zadania uczniów i rodziców.
- Odczytanie i wyjaśnienie hasła z krzyżówki rodziców – ŚWIADOMY KONSUMENT
- Rozdanie rodzicom ulotek informujących o etykietach i sposobach ich odczytywania.