§ 24.
1. W Szkole Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki w Ozorkowie uczniowie mają prawo do:
1.1. znajomości celu lekcji, swoich zadań lekcyjnych oraz do jasnego i zrozumiałego dla nich przekazu treści lekcji,
1.2. do oceny pisemnych prac domowych przez nauczyciela,
1.3. do brania pod uwagę przez nauczyciela czy uczniowie są fizycznie w stanie odrobić zadania, np. w kontekście planu lekcyjnego z dnia na dzień,
1.4. otrzymywania poprawianych sprawdzianów i prac klasowych w terminie najwyższej do 2 tygodni,
1.5. poinformowania ich co do kryteriów i zasad jakie stosuje przy ocenie każdy nauczyciel,
1.6. do określenia przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem terminu prac klasowych (nie traktuje się jako pracy klasowej pisemnego sprawdzianu wiadomości z 3 ostatnich lekcji),
1.7. znajomości zakresu materiału przewidzianego do kontroli, wymaganiom jakim będą musieli sprostać,
1.8. do dwóch pisemnych prac klasowych w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż jeden sprawdzian dziennie,
1.9. zgłaszania chęci poprawiania oceny niedostatecznej i uwzględnienia tej prośby przez nauczyciela w ustalonym przez niego terminie,
1.10. uzyskiwania informacji o bieżących ocenach z poszczególnych przedmiotów,
1.11. do sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej, umotywowanej oceny wypowiedzi ustnych, sprawdzianów, prac klasowych,
1.12. znajomości na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej przewidywanych dla nich ocenach semestralnych z przedmiotów i zachowania,
1.13. odwołać się od oceny z przedmiotu zgodnie ze Statutem Szkoły i szczegółowym regulaminem oceniania w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania,
1.14. opiniowania projektu oceny z zachowania swoich kolegów, jaką zamierza wystawić wychowawca klasy,
1.15. wnioskowania na piśmie do dyrektora szkoły za zgodą Rady Pedagogicznej o wyznaczeniu terminu egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku ucznia nie klasyfikowanego z jednego lub kilku przedmiotów nauczania, z powodu co najmniej dwumiesięcznej nieobecności w szkole będącej wynikiem choroby lub innego przypadku losowego,
1.16. do opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo § 9,
1.17. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej (kary cielesne, bądź psychiczne – ubliżanie, ośmieszanie, zastraszanie),
1.18. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,
1.19. reprezentowania szkoły w olimpiadach, konkursach, przeglądach, zawodach sportowych i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami,
1.20. korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego § 7,
1.21. korzystania z doraźnej bądź stałej pomocy materialnej,
1.22. w przypadku ucznia wybitnie zdolnego do realizowania indywidualnego programu nauczania w zakresie jednego lub kilku przedmiotów ukończenie szkoły w skróconym czasie § 8,
1.23. wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących szkoły, a także światopoglądowych i religijnych nie naruszając dobra innych,
1.24. do dodatkowej pomocy ze strony szkoły, nauczyciela, społeczności klasowej w przypadku trudności w nauce,
1.25. korzystania z pomieszczeń szkolnych (biblioteka, świetlica, gabinet pielęgniarki, środki dydaktyczne) pod nadzorem nauczyciela lub osoby do tego uprawnionej,
1.26. uczniowie klas I –III otrzymują oceny opisowe semestralne i końcowo – roczne z nauczania zintegrowanego i zachowania. Z zajęć komputerowych, religii i języka angielskiego otrzymują oceny w skali 1 – 6 – załącznik nr 10.
2. W Szkole Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki w Ozorkowie uczniowie mają następujące obowiązki
2.1. systematycznie i punktualnie uczęszczać na zajęcia lekcyjne,
2.2. przynosić usprawiedliwienia w formie pisemnej za nieobecność na zajęciach edukacyjnych w ciągu 1 tygodnia od dnia powrotu do szkoły od rodziców lub prawnych opiekunów lub lekarza. Po tym okresie nieobecność będzie uważana za nieusprawiedliwioną,
2.3. wykorzystać czas przeznaczony na naukę, systematycznie przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć,
2.4. przestrzegać ustalonych zasad porządku w czasie lekcji, uzupełniać braki w wiadomościach wynikające z absencji,
2.5. przestrzegać przyjętych form zachowania kulturalnego w szkole i poza szkołą: być życzliwym, prawdomównym, postępować uczciwie, rzetelnie wykonywać przyjęte zobowiązania,
2.6. okazywać szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły stosując powszechnie uznawane normy kulturalnego zachowania i stosować się do ich poleceń,
2.7. współdziałać w kształtowaniu przyjaznych stosunków w zespole swojej klasy i wśród uczniów szkoły,
2.8. przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności,
2.9. podczas uroczystości szkolnych i w przypadku reprezentowania szkoły na zewnątrz nosić jednakowy strój zatwierdzony przez Radę Rodziców, Samorząd Szkolny i Radę Pedagogiczną,
2.10. dbać o czystość osobistą,
2.11. pozostawiać wierzchnią odzież w szatni i zmieniać obuwie,
2.12. nie palić tytoniu, nie pić alkoholu, nie używać narkotyków oraz innych środków odurzających,
2.13. dbać o bezpieczeństwo własne i kolegów,
2.14. przestrzegać obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (w pracowniach, sali gimnastycznej), przeciwpożarowych, zasad ruchu drogowego,
2.15. stosować się do zakazu używania telefonów komórkowych podczas lekcji. Aparaty powinny być wyłączone i schowane. Naruszenie przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych na terenie szkoły spowoduje zabranie telefonu do „depozytu” (aparat odbiera rodzic lub prawny opiekun ucznia),
2.16. w przypadku naruszenia zasad przez pracownika szkoły udziela się upomnienia
2.17. powiadamiać wychowawcę, dyrektora lub innego pracownika szkoły o zauważonych w szkole lub jej otoczeniu przedmiotach i sytuacjach zagrażających życiu lub zdrowiu uczniów,
2.18. stosować się do wskazań właściwego spędzania przerw międzylekcyjnych,
2.19. troszczyć się o mienie i estetyczny wygląd placówki,
2.20. uczestniczyć w pracach społecznie użytecznych podejmowanych przez klasę i Samorząd Uczniowski, utrzymanie porządku i czystości w salach lekcyjnych, stołówce, szatni, sanitariatach, pełnienia dyżurów podczas przerw,
2.21. postępować zgadnie z dobrem szkolnej społeczności, dbać o honor i tradycję szkoły, współtworzyć jej autorytet,
2.22. dbać o piękno mowy ojczystej,
2.23. podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, wychowawcy oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego.
3. Tryb powiadamiania ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o grożących uczniowi ocenach niedostatecznych z przedmiotów, nieodpowiedniej i nagannej z zachowania:
3.1. nauczyciel poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o grożącej mu ocenie niedostatecznej okresowej lub rocznej na tydzień przed klasyfikacją Radą Pedagogiczną. Informacja ta winna być zanotowana w dzienniku lekcyjnym, w tabeli kontaktów z rodzicami, z datą odbycia rozmowy i podpisem jednego z rodziców (opiekuna prawnego),
3.2. w przypadku kiedy na wezwanie ustne przekazywane przez ucznia lub jego kolegów, rodzic (opiekun prawny) się nie stawia, należy powiadomić go listem poleconym którego kopia pozostaje w aktach szkoły,
3.3. o braku kontaktu z domem rodzinnym ucznia, należy powiadomić pedagoga szkolnego i udać się wraz z nim do domu rodzinnego ucznia (notatka wraz z podpisem rodzica w dzienniku pedagoga szkolnego).
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik nr 10
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW KLAS I – III
Ocenianie szkolnego uczenia się uczniów klasy I
Nauczyciel powinien rozpocząć pracę z dziećmi od wstępnej diagnozy ich przygotowania do szkoły i warunków do uczenia się w domu, na podstawie rozmowy z rodzicami. Zależnie od wyników tej diagnozy powinien oceniać postępy dzieci w porównaniu ze stanem wyjściowym. Narzędziem do takiej oceny jest przede wszystkim obserwacja dzieci w rożnych sytuacjach dydaktycznych (słuchanie wypowiedzi ucznia, jego czytania, czytanie jego prac pisemnych, oglądanie wytworów plastycznych, technicznych i muzycznych, śledzenia przebiegu jego myślenia) i wychowawczych (obserwowanie interakcji z rówieśnikami
i dorosłymi), ścisły kontakt z rodziną i współpracującymi instytucjami.
Ocenianie szkolnego uczenia się uczniów klas II – III
W klasach II–III większego znaczenia nabierają sprawdziany wymagające od uczniów czytania ze zrozumieniem i notowania swoich wiadomości. Jednak dominującym narzędziem w monitorowaniu osiągnięć dzieci pozostaje nadal obserwacja postępów ucznia, prowadzona wspólnie ze wszystkimi osobami mogącymi wnieść swoje spostrzeżenia do tworzenia całościowego obrazu dziecka (nauczyciele ze świetlicy, prowadzący zajęcia pozalekcyjne, rodzice, psycholog i pedagog szkolny). Klasę trzecią również zamyka sprawdzian końcoworoczny, przeprowadzany w maju, zawierający zadania sprawdzające opanowanie wiadomości i umiejętności przewidzianych dla absolwenta klasy trzeciej zgodne wymaganiami Podstawy programowej MEN z 23.12.2008 roku.
W klasach I – III oceny bieżące w edukacji wczesnoszkolnej ustala się według pięciostopniowej skali punktowej o następującym znaczeniu:
Z – znakomicie
B – bardzo dobrze
D – dobrze
S – słabo
Ć – ćwiczyć
Dopuszcza się w II śródroczu klasy III wprowadzenie systemu oceniania uczniów klasy IV – VI.
Znakomicie (Z)
Uczeń:
– ma opanowana wiedze i umiejętności w pełnym zakresie programu klasy
– potrafi zastosować posiadana wiedzę do rozwiązywania zadań i nowych sytuacji,
– chętnie uczestniczy w zajęciach,
– samodzielnie i bezbłędnie wykonuje zadania,
– ma bogate słownictwo,
– przy pisaniu sporadycznie popełnia błędy (pismo kształtne, zachowuje proporcje liter),
– starannie prowadzi zeszyty i ćwiczenia,
– ma szybkie tempo pracy;
Bardzo dobrze (B)
Uczeń:
– posiada wiedzę i umiejętności na poziomie dobrym
– samodzielnie i dokładnie wykonuje zadania, popełnia drobne błędy
– uczestniczy w zajęciach, wykonuje polecenia nauczyciela
– ma przeciętny zasób słów
– przy pisaniu popełnia nieliczne błędy (pismo kształtne)
– zeszyty i ćwiczenia prowadzi najczęściej staranni
– ma dobre tempo pracy
Dobrze (D)
Uczeń:
– posiada wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym
– najczęściej samodzielnie wykonuje zadania, ale popełnia błędy
– nie zawsze uczestniczy w zajęciach, potrzebuje zachęty ze strony nauczyciela
– ma ubogi zasób słów
– przy pisaniu popełnia wiele błędów (pismo niekształtne)
– zeszyty i ćwiczenia prowadzi niestarannie
– ma średnie tempo pracy
Słabo (S)
Uczeń:
– ma braki w posiadanej wiedzy i umiejętnościach na poziomie podstawowym
– pracując samodzielnie popełnia wiele błędów, potrzebuje pomocy nauczyciela, często nie rozumie polecenia
– nie zawsze uczestniczy w zajęciach, często potrzebuje zachęty do pracy
– ma ubogi zasób słów
– przy pisaniu popełnia bardzo dużo błędów (pismo niekształtne)
– zeszyty i ćwiczenia prowadzi niestarannie, czasami tekst jest nieczytelny
– ma wolne tempo pracy
Ćwiczyć (Ć)
Uczeń:
– nie opanował wiadomości i umiejętności na poziomie podstawowym,
– nie wykazał chęci i nie skorzystał z oferowanych mu możliwości uzupełnienia braków,
– nie kończy podjętych zadań,
– nie uczestniczy w zajęciach,
– nie potrafi wykonać zadań z pomocą nauczyciela,
– przy pisaniu popełnia bardzo dużo błędów, zapisuje niezrozumiałe wyrazy, nie przepisuje całego tekstu (pismo nieczytelne),
– ma bardzo wolne tempo pracy.
Oceny bieżące są odnotowywane w dzienniku lekcyjnym. Nauczyciel jest zobowiązany uwzględnić w ocenianiu wskazania poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej. Nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 11 ust.2 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w §11 ust.2 pkt. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w §11 ust.2 pkt. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia
Śródroczna ocena opisowa jest wynikiem półrocznej obserwacji rozwoju dziecka i zawiera wskazówki do pracy dla ucznia i rodziców.
Roczna ocena opisowa podkreśla zmiany w rozwoju dziecka i ma charakter diagnostyczno – informacyjny. Ocenę opisową śródroczną i roczną sporządza wychowawca w oparciu o zgromadzone informacje o dziecku w formie pisemnej.
Uczeń otrzymuje informacje o ocenach bieżących (o tym, co poprawnie wykonał, w czym jest dobry oraz wskazówki, co poprawić, nad czym musi jeszcze popracować) w formie ustnej lub pisemnej.
Rodzice otrzymują informacje o rozwoju dziecka (na podstawie zgromadzonych materiałów) w formie:
- ustnej (na obowiązkowych zebraniach z rodzicami, na konsultacjach indywidualnych, według potrzeb wychowawcy)
- pisemnej (dziennik lekcyjny i końcoworoczna – świadectwo).
Karta oceny opisowej końcoworocznej ucznia stanowi załącznik do arkusza ocen
Ocena zachowania ucznia – zachowanie ucznia ocenia wychowawca klasy na podstawie prowadzonych obserwacji i opinii innych nauczycieli.
Zasady sprawdzania, oceniania osiągnięć i postępów:
- podstawą oceny jest realizacja wymagań edukacyjnych podanych przez nauczyciela na początku roku w trakcie zebrań z rodzicami
- uczeń oceniany jest za swoje osiągnięcia w nauce / umiejętności i wiedza/ oraz postawy /aktywność/
- zaplanowano w klasie trzeciej dwa testy – śródroczny i końcoworoczny, będący testem kompetencji na zakończenie klasy trzeciej
- testy te muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem
- termin oddania uczniom sprawdzonych prac nie może przekroczyć dwóch tygodni
- prace, sprawdziany, testy śródroczne i końcoworoczne są tylko do wglądu dla rodziców w czasie zebrań, konsultacji i indywidualnych spotkań
- nauczyciel gromadzi prace kontrolne ucznia
- uczeń ma prawo poprawić ocenę negatywną ze sprawdzianów w formie i terminie wskazanym przez nauczyciela
- prowadzenie zeszytów, ćwiczeń jest obowiązkowe
- w przypadku nieobecności uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia wiadomości i umiejętności
- w razie dłuższej nieobecności uczeń obowiązany jest w porozumieniu z nauczycielem uzupełnić w wyznaczonym przez nauczyciela terminie wszystkie wiadomości i umiejętności
- o sposobie sprawdzania wiadomości i umiejętności informowani są rodzice na początku roku w trakcie zebrań z rodzicami
- przypadku, gdy rodzic nie wyrazi zgody na badanie w poradni psychologiczno – pedagogicznej i nie zapozna wychowawcy z wynikami badań, wówczas uczeń nie musi być objęty zajęciami wspierającymi /wyrównawczymi i korekcyjno – kompensacyjnymi/ na terenie szkoły
Uczeń pierwszego etapu edukacyjnego otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
Decyzję w sprawie powtarzania klasy przez ucznia klas I-III, na podstawie opinii nauczyciela, podejmuje rada pedagogiczna, za wiedzą rodziców, prawnych opiekunów.
Z zajęć komputerowych, religii i języka angielskiego otrzymują oceny w skali 1 – 6, wg poniższych zasad:
- Stopień celujący (6) – oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom osiągnięć edukacyjnych przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania są oryginalne i twórcze oraz wskazują na dużą samodzielność w ich uzyskaniu.
- Stopień bardzo dobry (5) – oznacza, że uczeń opanował pewny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania.
- Stopień dobry (4) – oznacza, że opanowanie przez ucznia zakresu wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania nie jest pełne, ale nie prognozuje żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia.
- Stopień dostateczny (3) – oznacza, że uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, co może oznaczać jego kłopoty przy poznawaniu kolejnych trudniejszych treści kształcenia w ramach danego przedmiotu (dziedziny edukacji).
- Stopień dopuszczający (2) – oznacza, że opanowanie przez ucznia wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania jest tak niewielkie, iż stawia pod znakiem zapytania możliwość dalszego kształcenia w danym przedmiocie (dziedzinie edukacji) i utrudnia kształcenie w innych przedmiotach (dziedzinach edukacji).
- Stopień niedostateczny (1) – oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia oczekiwań określonych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, co uniemożliwiamu bezpośrednią kontynuację opanowania kolejnych treści danego przedmiotu (dziedziny edukacji) i zasadniczo utrudnia kształcenie w zakresie innych przedmiotów (dziedzin edukacji)
Postanowienia końcowe
- Każdy nauczyciel ustala przedmiotowy system oceniania (PSO) dla przedmiotu, który prowadzi, informuje o nim uczniów na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym oraz rodziców, prawnych opiekunów na pierwszym zebraniu.
- Oceny poziomu wiedzy i umiejętności ucznia ustalone zgodnie z przyjętymi w PSO kryteriami winny być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających ich obiektywność.
- W ciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż dwie prace klasowe, w ciągu jednego dnia, nie więcej niż jedną.
- Sprawdzian obejmujący szerszy zakres materiału nauczania, winien być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Sprawy sporne między uczniami i ich rodzicami, a nauczycielami dotyczące oceniania klasyfikowania i promowania rozstrzyga dyrektor szkół.