BUDOWA ARKUSZA EGZAMINACYJNEGO
W arkuszu znajdą się zarówno zadania otwarte (takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź), jak i zamknięte (takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych).
CZĘŚĆ 1
W tej części arkusza zamieszczone będą dwa teksty:
- tekst literacki (liryczny, epicki lub dramatyczny),
- tekst nieliteracki (naukowy, popularnonaukowy, publicystyczny),
oraz odnoszące się do nich zadania.
Poza tym mogą pojawić się również zadania z fragmentami innych tekstów literackich i nieliterackich, z tekstami ikonicznymi (np. plakat, reprodukcja obrazu), przysłowiami, powiedzeniami, frazeologizmami.
W zadaniach egzaminacyjnych nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności:
- wnioskowania,
- argumentowania,
- formułowania opinii.
Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również kompetencji
- kulturowych (np. interpretacji plakatu),
- literackich (np. rozumienia sensu utworów),
- językowych (np. świadomego korzystania z różnych środków językowych).
CZĘŚĆ 2
W drugiej części arkusza uczeń znajdzie propozycje dwóch tematów wypracowań, z których będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 słów.
- temat o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze)
- temat o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, artykuł, przemówienie)