Procedury postępowania w przypadku powstania szkody lub zniszczenia mienia przez ucznia
1. Świadek zdarzenia (uczeń, nauczyciel, pracownik szkoły) przekazuje informację o zaistniałym zdarzeniu wychowawcy ucznia, który dopuścił się czynu zabronionego lub w przypadku nieobecności wychowawcy – bezpośrednio pedagogowi szkolnemu.
2. Świadek zdarzenia lub osoba odpowiedzialna za ucznia (sprawcę) w czasie zaistniałego zdarzenia sporządza notatkę służbową (załącznik nr 1do niniejszej procedury) i przekazuje ją wychowawcy klasy.
3. Wychowawca klasy przeprowadza rozmowę z uczniem (sprawcą czynu), podkreślając naganność postępowania i informuje go o przewidywanych konsekwencjach.
4. Wychowawca wzywa do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia.
5. Wychowawca przekazuje rodzicom/prawnym opiekunom zawiadomienie dotyczące wyrządzonej szkody (załącznik nr 2 do niniejszej procedury) i ustala formę naprawy szkody.
6. Wychowawca przypomina rodzicom/prawnym opiekunom o ich odpowiedzialności za wychowanie dziecka, podkreślając obowiązek:
– wpojenia zasad wyłączających: wyrządzanie szkód, naruszenie zasad współżycia społecznego, niszczenie mienia, popełnianie wykroczeń czy przestępstw,
– ponoszenia przez nich odpowiedzialności za ewentualne błędy wychowawcze.
7. W przypadku gdy rodzice/prawni opiekunowie odmawiają dobrowolnego naprawienia wyrządzonej szkody, wychowawca przekazuje sprawę do pedagoga szkolnego.
8. Pedagog przeprowadza rozmowę z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami, informując ich o dalszej procedurze postępowania.
9. Pedagog i specjalista ds. nieletnich podejmują decyzję o skierowaniu sprawy do Sądu Rejonowego , Wydział Rodzinny i Nieletnich.
10. Dalsze postępowanie leży w kompetencji powyższej instytucji.