Procedura postępowania w sytuacjach zagrożenia uczniów demoralizacją

 

1.      W przypadku uzyskania informacji, że uczeń używa alkoholu, narkotyków, środków psychotropowych lub innych substancji w celu wprowadzenia sie w stan odurzenia:

a.  nauczyciel powinien przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy;
b. wychowawca informuje o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły
c. wychowawca wzywa do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia

i przekazuje im uzyskaną informację, przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności. Uczeń zostaje zobowiązany do zaniechania negatywnego postępowania, natomiast rodzice do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. Wychowawca może zaproponować rodzicom w ramach interwencji profilaktycznej skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udziału dziecka w programie terapeutycznym.

2.      Jeżeli rodzice/prawni opiekunowie odmawiają współpracy lub nie stawiają się  do szkoły, wówczas dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję.

3.      Gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków:

a.        powiadamia wychowawcę klasy;

b.       odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego;

c.        wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej;

d.       zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/prawnych opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice odmówią odebrania dziecka, o jego pozostaniu w szkole lub przeniesieniu do placówki służby zdrowia bądź przekazaniu  do dyspozycji funkcjonariuszom policji decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia, z dyrektorem szkoły.

4.      Dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji, gdy rodzice/prawni opiekunowie ucznia będącego pod wpływem alkoholu odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny lub zagraża życiu bądź zdrowiu innych osób.

5.      Gdy nauczyciel lub pracownik szkoły znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk, powinien zabezpieczyć ją do przyjazdu policji oraz powiadomić dyrektora szkoły.

6.      Gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń ma przy sobie substancję przypominającą narkotyk, podejmuje następujące działania:

a.        w obecności innej osoby (pedagoga, wychowawcy, dyrektora) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni;

b.       powiadamia dyrektora szkoły oraz wzywa rodziców/prawnych opiekunów  do natychmiastowego stawiennictwa;

c.        gdy uczeń odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor wzywa policję.

7.      W przypadku znalezienia na terenie szkoły broni, materiałów wybuchowych i innych niebezpiecznych substancji należy powiadomić dyrektora szkoły, zapewnić bezpieczeństwo osobom przebywającym na terenie placówki oraz uniemożliwić dostęp innym uczniom do tych przedmiotów.

Comments are closed.