§ 22.
- W Szkole Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki w Ozorkowie zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i pracowników, o których mowa w § 24 ust. 1 określają odrębne przepisy.
§ 23.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Zakres zadań nauczyciela.
Nauczyciele Szkoły Podstawowej Nr 4 zobowiązani są do:
2.1. systematycznego, wnikliwego przygotowania się do prowadzenia lekcji na odpowiednio wysokim poziomie,
2.2. maksymalnego wykorzystania czasu lekcyjnego na realizację poszczególnych ogniw jednostki bez marnotrawstwa na sprawy dodatkowe,
2.3. stosowania aktywizujących metod pracy na lekcjach z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności,
2.4. wykorzystywania jak najwięcej pomocy dydaktycznych i środków audiowizualnych na lekcjach, celem ułatwienia uczniom zrozumienia istoty tematu zajęć,
2.5. stosowania zasady indywidualizacji w nauczaniu,
2.6. systematycznego, jawnego oceniania uczniów w powszechnie obowiązującej skali ocen z uwzględnieniem odpowiedzi ustnych, pisemnych i prac klasowych,
2.7. zachowania bezstronności w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania wszystkich,
2.8. wcześniejszego powiadamiania rodziców (z tygodniowym wyprzedzeniem) o przewidywanej ocenie niedostatecznej w przypadku ocen semestralnych i rocznych,
2.9. podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej i umiejętności pedagogicznych poprzez:
2.9.1. udział w konferencjach metodycznych,
2.9.2. udział w lekcjach koleżeńskich,
2.9.3. udział w szkoleniowych radach pedagogicznych,
2.9.4. korzystanie z czasopism pedagogicznych,
2.9.5. materiały ćwiczeniowe proponowane przez nauczycieli klas autorskich,
2.9.6. współpracę z nauczycielami uczącymi przedmiotów pokrewnych w ramach zespołów przedmiotowych,
2.9.7. pracę instruktażową z nowo zatrudnionymi nauczycielami,
2.10. punktualnego przychodzenia do pracy,
2.11. stałego pełnienia dyżurów korytarzowych i na boisku szkolnym, celem zapewnienia troskliwej opieki w czasie przerw – załącznik nr 7. Nauczyciele pełniący dyżury zerowe przychodzą 15 minut przed godziną 8, aby dopilnować dzieci w szatni,
2.12. sprowadzania uczniów kl. I – III do szatni po ostatniej godzinie lekcyjnej,
2.13. dopilnowania pozostawienia w czystości i porządku izb lekcyjnych oraz zamykanie ich w trakcie przerw,
2.14. dbania o powierzone pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny poprzez:
2.14.1. odpowiednie zabezpieczenie ich na co dzień oraz podczas ferii zimowych i letnich
2.14.2. korzystanie z nich na zajęciach wyłącznie pod nadzorem nauczyciela lub osoby do tego uprawnionej,
2.14.3. zgłaszanie kierownikowi administracyjnemu uszkodzonego sprzętu do naprawy. Nauczyciel odpowiada materialnie za szkody wyrządzone z powodu własnych zaniedbań,
2.15. opiniowania oceny z zachowania jaką zamierza wystawić wychowawca klasy – regulamin wystawiania ocen – załącznik nr 8,
2.16. wspierania rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań poprzez:
2.16.1. kierowanie uczniów zdolnych do kół zainteresowań,
2.16.2. przygotowanie do udziału w olimpiadach, konkursach przedmiotowych,
2.16.3. wdrażanie do samodzielnego zdobywania wiedzy wykraczającej poza program szkolny,
2.17. udzielania pomocy uczniom słabym w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych poprzez:
2.17.1. dodatkowe wyjaśnienia nauczyciela danego przedmiotu,
2.17.2. organizowanie pomocy koleżeńskiej,
2.18. do współpracy z wychowawcami klas, celem poznania zespołu klasowego,
2.19. nauczyciel stażysta ma obowiązek systematycznie przygotować konspekty, nauczyciele o wyższym stopniu awansu zawodowego zgodnie z ustawą,
2.20. wcześniejszego oddawania dokumentów i powiadamiania o:
2.20.1. planowanych wycieczkach jednodniowych i na terenie miasta z dwudniowym wyprzedzeniem,
2.20.2. planowanych wycieczkach krajoznawczych, rajdach, biwakach z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem w celu zatwierdzenia składu opiekunów – załącznik nr 9,
2.21. zapewnienia dzieciom bezwzględnego bezpieczeństwa w czasie wycieczek oraz podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
2.22. natychmiastowego powiadomienia dyrekcji szkoły o zaistniałych na jej terenie wypadkach,
2.23. stwarzanie miłej atmosfery pracy oraz życzliwego dzielenia się uwagami o sukcesach i niepowodzeniach zawodowych,
2.24. wzajemnego szacunku i koleżeństwa wszystkich członków,
2.25. w porozumieniu z dyrekcją do zorganizowania, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zastępstwa koleżeńskiego,
2.26. respektowania poleceń dyrekcji szkoły i władz nadrzędnych.
3. Zadania nauczyciela wspomagającego.
3.1. Zadania edukacyjne – związane ze zdobywaniem wiedzy przez ucznia niepełnosprawnego, z jego pracą na zajęciach lekcyjnych i zajęciach rewalidacyjnych:
3.1.1. dokonanie diagnozy „roboczej” tak, by proces diagnostyczny dał początek sformułowaniu oddziaływań dydaktycznych,
3.1.2. realizowanie i czuwanie nad realizacją przez ucznia niepełnosprawnego kolejnych zadań, kolejnych elementów opracowanego dla niego programu edukacyjno – terapeutycznego,
3.1.3. udzielanie pomocy uczniom z niepełnosprawnościami tak, by nie zaniżać wymagań dydaktycznych wobec nich oraz kryteriów ich oceny,
3.1.4. opracowanie, wraz z nauczycielem wiodącym (przedmiotowcem) toku lekcji tak, by nauczanie wszystkich uczniów było skuteczne i uwieńczone sukcesami.
3.2. Zadania integrujące – integracja dzieci, rodziców (opiekunów prawnych) i nauczycieli szkoły:
3.2.1. czuwanie i wspieranie integracji pomiędzy dziećmi jednej klasy, a także całej szkoły,
3.2.2. czuwanie i budowanie integracji pomiędzy rodzicami (opiekunami prawnymi) dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
3.2.3. budowanie integracji pomiędzy nim samym, a nauczycielem wiodącym (przedmiotowcem),
3.3. Zadania wychowawcze
3.3.1. pełnienie funkcji wychowawczej i pomocniczej względem rodziców (opiekunów prawnych) dzieci niepełnosprawnych i wszystkich uczniów klas integracyjnych:
3.3.2. wspieranie rodziców (opiekunów prawnych) dzieci niepełnosprawnych poprzez:
3.3.3. kształtowanie prawidłowej postawy rodzicielskiej wobec własnego dziecka,
3.3.4. informowanie na bieżąco o pracy ucznia na zajęciach,
3.3.5. udzielanie codziennych instruktaży dotyczących odrabiania przez dziecko pracy domowej,
3.3.6. udzielanie porad związanych z koniecznością skorzystania z dodatkowej pomocy innych specjalistów czy instytucji społecznych (wskazanie ich),
3.3.7. bycie wychowawcą całej klasy integracyjnej.