Rady dla rodziców

Rady dla rodziców

Do tego sprawdzianu muszą przystąpić wszyscy uczniowie kończący szkołę podstawową – to jeden z warunków jej ukończenia. Jednak to też jedyny sprawdzian, który zdadzą wszyscy, niezależnie od wyniku. Jak podaje Centralna Komisja Egzaminacyjna, wynik tego sprawdzianu ma tylko znaczenie informacyjne. Każdy uczeń, który ukończył szkołę podstawową, musi być przyjęty do gimnazjum w swoim rejonie zamieszkania.

        Sprawdzian ma badać poziom osiągnięć uczniów w zakresie czytania, pisania, rozumowania, korzystania 
z informacji i wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce. Jeśli jednak chodzi o czytanie, obejmuje ono nie tylko tekst, ale też mapy czy wykresy.

 

Każdy poznaje świat inaczej

           Trzeba się zastanowić, w jaki sposób poznaje świat Twoje dziecko, tzn. jaki preferuje styl uczenia się. Jeśli jest słuchowcem, powinno np. głośno opowiadać to, czego się nauczyło, co zapamiętało. Jeśli jest wzrokowcem, warto, by np. podkreślało kolorowymi mazakami najważniejsze treści. Jeśli do zapamiętywania potrzebuje ruchu, podczas uczenia może spacerować po pokoju i powtarzać materiał. Każdy się uczy inaczej. Ważne, by to robić.
Zabawa nadal może być dobrą nauką

          Wiele wiadomości możemy przekazywać podczas wspólnie spędzanego czasu, pracy i zabawy, np. odpowiednio zaaranżowane wyjście dziecka z kolegami do kina może być świetną okazją do nauki: obliczenie kosztów całej wyprawy, przeglądanie repertuaru kin czy rozkładów autobusów, wspólne omówienie fabuły, napisanie recenzji itp.

 

Aby efektywnie się uczyć, trzeba także odpoczywać

           Dla zapewnienia właściwych efektów pracy konieczne jest najpierw zadbanie o właściwe odżywianie, ruch niezbędny dla prawidłowego rozwoju oraz odpoczynek po pracy. Rodzice niekiedy zapominają, że po intensywnym czasie nauki w szkole i w domu konieczny jest zasłużony odpoczynek. Trzeba też pamiętać, że czas wolny to czas naszego dziecka i poza naszymi pomysłami na jego zagospodarowanie pociechy powinny mieć możliwość zrelaksowania się według własnej koncepcji, czyli na robienie ulubionych rzeczy, zgodnych z zainteresowani, a czasem nawet na tzw. nicnierobienie.

 

Pamiętaj!

           Jeśli uczeń z powodu choroby, nagłego wyjazdu lub innych przyczyn losowych nie będzie mógł przystąpić do egzaminu 3 kwietnia, drugi termin wyznaczony jest na 5 czerwca.

 

          Uczniowie niepełnosprawni lub ci, u których orzeczono np. dysleksję rozwojową, mają prawo przystąpić do egzaminu w dogodnej dla nich formie. Jednak tylko na podstawie orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, które muszą być wydane nie później niż do końca września zeszłego roku. Tacy szóstoklasiści mogą, ale nie muszą korzystać z tych udogodnień.

            Dobrze jest też pamiętać o celu, w jakim został opracowany sprawdzian szóstoklasisty. Nie jest on formą klasyfikacji uczniów i podziału ich na lepszych i gorszych. To głównie forma diagnozy, w jakim stopniu uczeń opanował wiedzę i umiejętności, które służą do zrozumienia otaczającej go rzeczywistości. Drugim celem jest sprawdzenie, czy dziecko kończące szkołę podstawową jest przygotowane do edukacji w gimnazjum. Te informacje są niezwykle cenne dla ucznia i jego rodziców, którzy będą wiedzieli, nad czym należy popracować. Ten sprawdzian pozwala również szkole , którą uczeń kończy, ocenić, jakie umiejętności udało się jej w dziecku wypracować, oraz dostarcza informacji gimnazjum, które przez kolejne trzy lata będzie odpowiadać za jego edukację.

 

Do sprawdzianu szóstoklasisty merytorycznie przygotowuje szkoła

 

          Uczeń przygotowuje się do sprawdzianu szóstoklasisty przez cały czas edukacji w szkole podstawowej. Rodzice mogą pomagać dziecku swoją postawą – dając mu zaufanie i spokój. Trzeba wspierać i być tolerancyjnym. Mądrze zachęcać i motywować do samodzielnej pracy

         Warto więc być w stałym kontakcie z nauczycielami dziecka, by na bieżąco monitorować jego wyniki szkolne. W sytuacjach koniecznych (dłuższa nieobecność dziecka na zajęciach z powodu choroby, trudności w zrozumieniu materiału szkolnego) można poprosić szkołę o wsparcie. Czasem wystarczą okazjonalne konsultacje dla dziecka prowadzone przez nauczyciela, a niekiedy przydadzą się systematyczne zajęcia wyrównujące i uzupełniające wiedzę. Dla dobrych efektów pracy potrzebna jest także wtedy współpraca rodziców ze szkołą. Nauczyciel może wówczas wskazać, jakiego rodzaju ćwiczenia powinniście robić w domu.

       Ucz dziecko lepiej gospodarować czasem – przygotowuj razem z nim plan dnia, a nawet tygodnia. Zróbcie spis rzeczy, które ma do załatwienia bardzo pilnie i takich, które mogą jeszcze zaczekać. Pomóż mu dobrze zorganizować miejsce pracy. Naucz stawiania sobie realistycznych celów – ustalcie wspólnie, co chce osiągnąć i w jakim czasie. Przygotujcie plan działania, ale pamiętaj, nie bądź dla dziecka zbyt wymagający. Nie staraj się, by Twoje dziecko był perfekcjonistą – każdy popełnia błędy. Nie musi wszystkiego robić bezbłędnie. Bądź dla niego tolerancyjny.

 

         Naucz dziecko myśleć pozytywnie o sobie. Mów: „poradzisz sobie, jesteś w tym dobry, uczyłeś się dużo do tego sprawdzianu, wszystko będzie dobrze”.

Comments are closed.