Utworzony ogródek podzielony jest na 4 kąciki przyrodnicze:
- „ Zaczarowany ogród”
- „Leśny zakątek”
- „ Łąka pełna magii”
- „ Laboratorium pod chmurką”
W „Zaczarowanym ogrodzie” będą:
- krzewy ozdobne (peonie, róże, …),
- pierwsze wiosenne kwiaty i kwiaty chronione (pierwiosnek, przebiśnieg, krokus, przylaszczka, sasanka, zawilec …),
- kompostownik i pojemnik na deszczówkę
- tablica z różnymi gatunkami zwierząt żyjących w ogrodzie i małe tabliczki z nazwami roślin znajdujących się w ogrodzie.
- Gazony z uprawą pospolitych ziół i warzyw
W „Leśnym zakątku” znajdą się:
- Drzewa już istniejące i projektowane
- krzewy leszczyny, leszczyny, kaliny, jałowca widoczne warstwy lasu
- runo leśne: pełnik europejski, orlik pospolity, konwalia majowa, pióropusznik strusi i inne
- karmniki, budki lęgowe
- tablica przedstawiająca warstwy lasu, łańcuch pokarmowy, gatunki roślin i zwierząt leśnych
- tabliczki z nazwami roślin znajdujących się w „Leśnym zakątku”.
W kąciku „Łąka pełna magii” będzie:
- kilka gatunków traw
- rośliny: kosaciec syberyjski, krwawnik pospolity, pełnik europejski i inne
- kwiaty: dzwonki, goździki, złocienie i inne
- rzeźby zwierząt: np.: bocian, żaba, mysz, kret, zając, …
W kąciku „Laboratorium pod chmurką” znajdować się będą:
- 2 prostokątne, drewniane stoły, ławki dla minimum 20 osób meteorologiczna stacja badawcza,
- pojemniki z lupami i atlasy z gatunkami roślin i zwierząt w różnych środowiskach
- galeria prac uczniów (tablica )
- mini amfiteatr ( zadaszona scena, ławki dla widowni)
- kosze do segregacji śmieci
- narzędzia ogrodnicze.
Założenia programu realizowanego z wykorzystaniem edukacyjnej funkcji utworzonego ogrodu:
- wzrost świadomości ekologicznej
- rozwijanie aktywnych postaw uczniów oraz ich rodziców wobec przyrody i jej ochrony
- kształtowanie pojęć przyrodniczych na podstawie bezpośrednich obserwacji i doświadczeń
- dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie
Cele główne:
- Budzenie zainteresowań badawczych
- Stwarzanie możliwości zdobywania wiedzy i stymulowania aktywności w kierunku poznania oraz zrozumienia otaczającej przyrody
- Ukazywanie zależności stanu środowiska od działań człowieka
- Rozwijanie praktycznych umiejętności w celu aktywnego działania na rzecz przyrody i jej ochrony.
Ogródek przyszkolny to żywa pracownia, w której uczniowie będą mogli prowadzić ciekawe badania, eksperymenty, obserwacje, a także mają zapewniony kontakt z żywą przyrodą, jakiego nie zastąpi nawet najlepiej wyposażona pracownia przyrodnicza.
Uczniowie naszej szkoły poszerzą swoją wiedzę przyrodniczą, ekologiczną, będą uczyć się obserwować przyrodę oraz doświadczać jej . Realizacja programu pozwoli kształtować postawy poszanowania przyrody, czerpać radość z obcowania z nią.
Dzięki założonemu ogródkowi dydaktycznemu będziemy efektywnie realizować treści przyrodnicze zawarte w podstawie programowej podczas zajęć dydaktycznych i spotkań kółka ekologicznego.
Z ogródka dydaktycznego będą mogły korzystać wg potrzeb uczniowie i nauczyciele klas I – VI – np. redagowanie opisów naturalnych okazów roślin, komponowanie prac plastycznych, nagrywanie odgłosów natury, ruch na świeżym powietrzu.
Powstały ogródek będzie wykorzystywany do różnych działań:
- Sprzątanie świata – porządkowanie terenu wokół szkoły, wykorzystanie koszy do segregacji,
- sadzenie drzewek przez pierwsze klasy
- zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem stacji meteorologicznej – obserwacja pogody: siła wiatru, opadów
- Inscenizacji o tematyce ekologicznej
- obserwacja budowy liścia, warstw lasu, tworzenie łańcuchów pokarmowych
- porządkowanie ogródka dydaktycznego – przygotowanie do zimy
- dokarmianie ptaków
- zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem stacji meteorologicznej – obserwacja pogody: siła wiatru, grubość warstwy śniegu, temperatura powietrza
- wiosenne porządkowanie ogródka dydaktycznego
- zajęcia na temat wiosennych kwiatów, obserwacja budek lęgowych
- zajęcia i konkursy plastyczne
- obserwacja owadów, życia na łące
- konkurs piosenki ekologicznej
- konkurs na najpiękniejszą fotografię elementu ogródka
W wyniku prowadzonych zajęć na terenie „ Zielonej sceny” uczniowie będą:
- rozpoznawać podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w różnych ekosystemach, poznawać warunki ich rozwoju
- wyjaśniać zależności między zwierzętami, a roślinami
- obserwować zmiany w przyrodzie zachodzące w kolejnych porach roku
- wykonywać proste prace porządkowe i pielęgnacyjne
- obserwować rozwój roślin, ptaków w budkach lęgowych, zjawiska pogodowe, zmiany w przyrodzie w różnych porach roku …..
- dokarmiać ptaki podczas zimy
- poznawać cechy budowy drzew, liści, roślin
- rozpoznawać warstwy lasu
- odpowiednio segregować śmieci
- prowadzić własne obserwacje i doświadczenia.