Rozdział II – Cele i zadania szkoły

Rozdział II – Cele i zadania szkoły

§ 5. 

       1.    Szkoła realizuje cele i zadania szkoły podstawowej zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami), o której w dalszej części statutu będziemy mówili krótko „ustawa”: „Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa, kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Nauczanie i wychowanie – respektując chrześcijański system wartości – za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności” a w szczególności:

1.1. tworzy warunki do zdobywania wiedzy i umiejętności w zakresie kształcenia ogólnego niezbędnego do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej w oparciu o przyznane środki budżetowe oraz środki własne

1.2. sprawuje opiekę nad uczniami w czasie trwania obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz podczas każdej formy zajęć organizowanych przez szkołę.

1.3. wychowuje w poczuciu poszanowania cudzej pracy oraz godnego reprezentowania imienia naszej szkoły.

 

§ 6.  

1.     Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości religijnej organizując na życzenie rodziców (opiekunów prawnych) naukę religii. Życzenie to jest wyrażone w formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.

2.     Uczniowie nie objęci nauką religii na czas trwania lekcji religii są pod opieką nauczycieli w świetlicy, pod warunkiem, że nie jest to pierwsza ani ostatnia godzina lekcyjna dla danego oddziału klasowego.

 

§ 7. 

1.     Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez:

1.1. wychowawcę klasowego,
1.2. współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
1.3. pedagoga szkolnego.

       2. Pedagog działający na terenie szkoły bazuje na pracy wychowawców klasowych. Jest on koordynatorem poczynań wychowawczych wychowawców klasowych i pozostałych nauczycieli na odcinku wychowania, profilaktyki, niedostosowania społecznego oraz organizowania i sprawowania opieki nad uczniami problemowymi. Jest na terenie szkoły rzecznikiem praw ucznia i koordynatorem spraw bezpieczeństwa. Szczegółowy zakres działań pedagoga szkolnego znajduje się w zakresie obowiązków tego pracownika.

 

§ 8.

1.     Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze lub przedmiotowe.

2.     Zadaniem zespołu jest ustalenie zestawów programu nauczania dla danego oddziału, jego modyfikacja oraz zadania wynikające z przepisów ustawy.

3.     Szkoła tworzy warunki do rozwijania zainteresowań uczniów, umożliwia uczniom zdolnym realizację indywidualnych programów nauczania poprzez:

3.1. działalność kół zainteresowań finansowanych z budżetu szkoły (z godzin do dyspozycji dyrektora szkoły),
3.2. Szkolne Koło Sportowe,
3.3. zespół instrumentalny,
3.4. koła zainteresowań prowadzone społecznie przez nauczycieli
i wychowawców.

       4. Na indywidualny tok nauczania zezwala się na podstawie zarządzenia MEN w sprawie indywidualnych toków nauczania:

4.1. z wnioskiem o zezwolenie na indywidualny program dla ucznia zdolnego mogą wystąpić: uczeń i rodzice (prawni opiekunowie) lub nauczyciele,

4.2. zezwolenie na indywidualny tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku, a w uzasadnionych przypadkach jednego okresu nauki ucznia.

 

§ 9. 

1.     Szkoła realizuje zadania opiekuńcze wobec uczniów w oparciu o przepisy prawne w zarządzeniach MEN.

2.     W Szkole Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki w Ozorkowie poza wymienionymi ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny, do przestrzegania których zobowiązani są wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły, ustala się następujące zasady szczegółowe:

2.1. opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych na lekcjach i przerwach pełnią nauczyciele wg przydziału czynności zatwierdzonego na plenarnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej oraz wg regulaminu pełnienia dyżurów opracowanego w naszej szkole – załącznik nr 1,

2.2. w przypadku nieobecności nauczyciela, który zgodnie z planem zajęć powinien prowadzić lekcje, dyrektor organizuje zastępstwa,

2.3. nauczyciele winni systematycznie kontrolować miejsce nauki, dostrzeżone zagrożenia usunąć lub niezwłocznie powiadomić o nich dyrekcję szkoły,

2.4. sprawdzać obecność uczniów na każdej lekcji oraz reagować na nagłe „zniknięcia ucznia ze szkoły”, prowadzić kontrolę frekwencji ucznia,

2.5. kontrolować przestrzeganie przez uczniów obowiązujących regulaminów nauki, pracy i zachowania się w celu wyeliminowania w porę przejawów działania nieostrożnego lub niezgodnego z wymogami bezpieczeństwa.

       3. Nauczyciele zajęć wychowania fizycznego, techniki zobowiązani są do szczegółowego przestrzegania zasad bhp według obowiązujących ich przepisów, wynikających ze specyfiki tych zajęć.

       4. Dokonuje się podziału klas na grupy na podstawie aktualnie obowiązujących ramowych planów nauczania dla I i II etapu edukacyjnego.

       5. Opiekę nad uczniami podczas różnych form zajęć nadobowiązkowych i pozalekcyjnych regulują następujące zasady:

5.1. wychowawcy odpowiadają za bezpieczeństwo uczniów podczas każdej formy dodatkowych zajęć organizowanych w ramach pracy wychowawczej  z klasą. W przypadku wymagającej opieki większej liczby nauczycieli ustalają z dyrektorem lub jego zastępcą formę opieki nad młodzieżą,

5.2. uczniowie, których rodzice/opiekunowie prawni nie zapewniają opieki przed rozpoczęciem zajęć lub po ich zakończeniu przebywają w świetlicy szkolnej (nad ich bezpieczeństwem czuwają nauczyciele zatrudnieni w świetlicy),

5.3. uczniowie dojeżdżający z okolic Ozorkowa do czasu rozpoczęcia zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu do chwili odjazdu przebywają w świetlicy,

5.4. wszystkie formy zajęć odbywających się poza szkołą (wycieczki turystyczne, przedmiotowe, teatralne i inne obozy, biwaki, rajdy) organizowane są z godnie z przepisami o zasadach ich organizacji – załącznik nr 2,

 

§ 10.       

1.     Szkoła sprawuje opiekę indywidualną nad uczniami za zgodą ich rodziców (opiekunów prawnych), w następujących przypadkach:

1.1. nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi w celu zapewnienia odpowiedniej pomocy, zmierzającej do wyrównania i korygowania tych zaburzeń poprzez:

1.1.1.   udzielanie indywidualnej pomocy w przezwyciężaniu trudności w opanowaniu materiału programowego,

1.1.2.   dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych dzieci z zaburzeniami,

1.1.3.   kształtowanie właściwego stosunku środowiska do dzieci,

1.1.4.   udzielanie rodzicom wskazówek i porad w postępowaniu z dzieckiem;

1.2. jeżeli stosowane przez nauczyciela formy opieki i pomocy nie przynoszą skutków, uczniowie zostają kierowani do poradni psychologiczno – pedagogicznej za zgodą rodziców (opiekunów prawnych), celem uzyskania specjalistycznej diagnozy i określenia kierunku dalszej pracy,

1.3. wniosek o przebadanie dziecka opracowuje wychowawca klasy, pedagog, dyrektor, rodzic (prawny opiekun),

1.4. na podstawie uzyskanych wyników badań poradnia psychologiczno – pedagogiczna opracowuje opinię zbiorczą o poziomie rozwoju dziecka oraz wnioski kwalifikujące dziecko do odpowiedniej formy kształcenia specjalnego lub pomocy korekcyjno – wyrównawczej. W przypadku stwierdzenia wyrównania braków dyrektor szkoły może zmniejszyć ilość godzin reedukacji w danej klasie,

1.5. w szkole dla uczniów mających kłopoty w osiąganiu zadowalających wyników w klasach I – III odbywają się zajęcia reedukacji, a w kl. IV – VI lekcje wyrównawcze, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

1.6. dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi organizowane są zajęcia rewalidacyjne, w ilości określonej w rozporządzeniu MEN.

       2. Dla uczniów kl. I – III wykazujących zaburzenia w rozwoju fizycznym organizowane są zajęcia gimnastyki korekcyjnej. Klasyfikacji dzieci dokonuje lekarz specjalista. Prowadzący zajęcia stosuje odpowiednie metody według zaleceń lekarskich.

       3. Uczniom, którzy z powodów warunków rodzinnych lub losowych wymagają stałej lub doraźnej pomocy materialnej, przyznawana jest pomoc materialna na wniosek wychowawcy klasowego i pedagoga szkolnego w formie:

3.1. bezpłatnych obiadów, refundowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej i Urząd Miejski i Gminny,

3.2. zapomóg i bezpłatnych śniadań,

3.3. zbiórek odzieży i wpłat pieniężnych dla dzieci z rodzin dotkniętych wypadkami losowymi.

3.4. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli zwanemu dalej „wychowawcą”.

3.5. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział w nauczaniu początkowym od kl. I – III, w klasach IV – VI zazwyczaj następuje zmiana wychowawcy.

        4. Praca wychowawcy polega na:

4.1. planowaniu i organizowaniu pracy opiekuńczo – wychowawczej w swojej klasie, w stosunku do wszystkich uczniów. Wychowawca jest odpowiedzialny za wyniki i efekty tej pracy,

4.2. systematycznym prowadzeniu notatek o absencji uczniów w celu wczesnego ujawnienia problemów i zapobieżeniu niedostosowaniu społecznemu,

4.3. sprawowanie bezpośredniej opieki nad uczniami problemowymi tzn. zagrożonymi i niedostosowanymi społecznie oraz z trudnościami dydaktycznymi, włączenie ich zgodnie z potrzebami do różnego rodzaju form pracy organizowanych w szkole (zespoły reedukacyjne, wyrównawcze, zajęcia pozalekcyjne),

4.4. w ramach działań profilaktycznych  obowiązany jest rozpoznać środowiska rodzinne swoich uczniów (obserwacja, wywiady, wizyty domowe, rozmowy z uczniami i rodzicami) oraz posiadać znajomość warunków psychofizycznych uczniów i ich stan zdrowia,

4.5. utrzymanie stałego kontaktu ze wszystkimi rodzicami/opiekunami prawnymi swoich uczniów przez:

4.5.1.   co najmniej trzykrotne w roku spotkania z rodzicami,

4.5.2.   w kl. I – szych organizowanie dodatkowego zebrania informacyjnego do końca września,

4.6. wnioskowaniu o zorganizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom potrzebującym jej (opuszczonym i osieroconym, z rodzin nadużywających alkoholu, zdemoralizowanych, wielodzietnych, mających trudności materialne, niewydolnych wychowawczo),

4.7. semestralnym dokonaniu analizy stanu wychowawczego na terenie klasy, zapoznaniu się z nią pedagoga i RP,

4.8. współdziałaniu z nauczycielami uczącymi w klasie, informowaniu ich
o systemie wychowawczym w klasie i podejmowanych formach działania,

4.9. prowadzeniu dokumentacji klasy: dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa, zeszyt zwolnień uczni,

4.10. planowaniu i organizowaniu wspólnej z uczniami i ich rodzicami (opiekunami prawnymi) różnych form pracy z zespołem klasowym

4.11. ustaleniu treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,

4.12. wdrażania uczniów do dbania o higienę osobistą i stan higieniczny otoczenia, do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w życiu szkolnym i poza szkołą oraz postępowaniu zgodnie z zasadami regulaminu uczniowskiego,

4.13. kształtowaniu wzajemnych stosunków między uczniami na zasadach życzliwości i współdziałania, wytwarzania atmosfery sprzyjającej rozwijaniu wśród nich więzów koleżeństwa i przyjaźni,

4.14. rozwijaniu społecznej aktywności uczniów na terenie klasy i szkoły,

        5. Wychowawca (a szczególnie początkujący) ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony pedagoga szkolnego, wicedyrektora ds. dydaktyczno – pedagogicznych oraz nauczyciela – opiekuna (wyznaczonego przez dyrektora szkoły) – konsultacje, instrukcje, udostępnienie lektury fachowej, organizowanie lekcji koleżeńskich.

       6. Wychowawca ma obowiązek informowania rodziców (opiekunów prawnych) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary, szczegółowego zapoznawania rodziców (opiekunów prawnych) z obowiązującym regulaminem oceniania, klasyfikowania, promowania oraz trybem umorzenia odwołań – załącznik nr 3.

       7. Rodzice (opiekunowie prawni) w szczególnie wyjątkowych sytuacjach mają wpływ na dobór, bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor szkoły powierzył zadania wychowawcy w przypadkach:

7.1. nie wywiązywania się nauczyciela z obowiązków wychowawcy,

7.2. drastycznego, nieodpowiedzialnego i niesprawiedliwego traktowania uczniów,

7.3. ciągłego popadania w konflikty z uczniami i ich rodzicami/opiekunami prawnymi.

       8. Tryb postępowania w przypadku zmiany wychowawcy jest następujący:

8.1. rodzice (opiekunowie prawni) zgłaszają wniosek na piśmie wraz z uzasadnieniem o zmianę wychowawcy, podpisany przez co najmniej 2/3 ogółu rodziców uczniów danej klasy,

8.2. dyrektor szkoły w terminie dwutygodniowym od dnia złożenia wniosku ma obowiązek rozpatrzyć jego zasadność i w przypadku uzasadnionym powołać nowego wychowawcę.

 

§ 11.       

1.     Rodzice (opiekunowie prawni) i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci poprzez:

1.1. organizowanie spotkań z rodzicami, na których przedstawia się zadania i zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze dotyczące klasy i szkoły na dany rok szkolny, zapoznaje się z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania oraz trybem wnoszenia odwołań, informuje się o zmianach dotyczących nauczania i wychowania uczniów,

1.2. indywidualny kontakt z nauczycielem danego przedmiotu w wyznaczonym przez nauczyciela dniu lub wynikający z potrzeb rodziców (opiekunów prawnych), celem przekazania i uzyskania rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce. Wspólne podejmowanie środków zaradczych (zajęcia wyrównawcze, reedukacja, terapia, pomoc koleżeńska, koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne),

1.3. organizowanie indywidualnych, zbiorowych konsultacji dla rodziców (opiekunów prawnych) uczniów kl. I – VI, o terminach konsultacji rodzice/opiekunowie prawni powiadomieni są na pierwszym spotkaniu roku szkolnego,

1.4. informowanie rodziców (opiekunów prawnych) na bieżąco o ocenach i zachowaniu  poprzez prowadzenie  kart oceny opisowej ucznia, szczególnie w kl. I – III, w kl. IV – VI zgodnie z obowiązującą skalą ocen,

1.5. udział rodziców (opiekunów prawnych) w lekcjach na ich życzenie za zgodą nauczyciela celem obserwacji pracy dziecka na zajęciach,

1.6. wizyty wychowawcy, pedagoga szkolnego w domu uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze. Udzielanie porad ułatwiających rozwiązywanie przez rodziców (opiekunów prawnych) trudności w wychowaniu własnych dzieci,

1.7. pomoc rodziców (opiekunów prawnych) w organizowaniu spotkań klasowych, uroczystości szkolnych, wolnego czasu ucznia i sprawowaniu opieki nad uczniami oraz w wykonywaniu pomocy dydaktycznych na potrzeby klasy.

      2. W szkole organizuje się stałe spotkania z rodzicami (opiekunami prawnymi) w celu wymiany informacji dotyczących postępów i trudności w nauce uczniów oraz dyskusji na tematy wychowawcze:

2.1. śródokresowe – w listopadzie, kwietniu,

2.2.  okresowe – w styczniu,

2.3. dodatkowe zebrania z rodzicami (opiekunami prawnymi) organizowane przez:

2.3.1.   wychowawców kl. I (wybór trójek klasowych i przedstawiciela do Rady Rodziców, ślubowanie kl. I),

2.3.2.   nauczycieli, którym dyrektor powierzył wychowawstwo pierwszy rok w danej klasie (zapoznanie rodziców (opiekunów prawnych) z wychowawcą),

2.3.3.   nauczycieli, celem rozstrzygnięcia szczególnie ważnych lub przykrych spraw dotyczących klasy lub grupy uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIKI

Załącznik nr 3

 

 

 

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW KLAS I – III


Ocenianie szkolnego uczenia się uczniów klasy I

 

Nauczyciel powinien rozpocząć pracę z dziećmi od wstępnej diagnozy ich przygotowania do szkoły i warunków do uczenia się w domu, na podstawie rozmowy z rodzicami. Zależnie od wyników tej diagnozy powinien oceniać postępy dzieci w porównaniu ze stanem wyjściowym. Narzędziem do takiej oceny jest przede wszystkim obserwacja dzieci w rożnych sytuacjach dydaktycznych (słuchanie wypowiedzi ucznia, jego czytania, czytanie jego prac pisemnych, oglądanie wytworów plastycznych, technicznych i muzycznych, śledzenia przebiegu jego myślenia) i wychowawczych (obserwowanie interakcji z rówieśnikami
i dorosłymi), ścisły kontakt z rodziną i współpracującymi instytucjami.

 

Ocenianie szkolnego uczenia się uczniów klas II – III

 

W klasach II–III większego znaczenia nabierają sprawdziany wymagające od uczniów czytania ze zrozumieniem i notowania swoich wiadomości. Jednak dominującym narzędziem w monitorowaniu osiągnięć dzieci pozostaje nadal obserwacja postępów ucznia, prowadzona wspólnie ze wszystkimi osobami mogącymi wnieść swoje spostrzeżenia do tworzenia całościowego obrazu dziecka (nauczyciele ze świetlicy, prowadzący zajęcia pozalekcyjne, rodzice, psycholog i pedagog szkolny). Klasę trzecią również zamyka sprawdzian końcoworoczny, przeprowadzany w maju, zawierający zadania sprawdzające opanowanie wiadomości i umiejętności przewidzianych dla absolwenta klasy trzeciej zgodne wymaganiami Podstawy programowej MEN z 23.12.2008 roku.

 

W klasach I – III oceny bieżące w edukacji wczesnoszkolnej ustala się według pięciostopniowej skali punktowej o następującym znaczeniu:

Z – znakomicie

B – bardzo dobrze

D – dobrze

S – słabo

Ć – ćwiczyć

 

Dopuszcza się w II śródroczu klasy III wprowadzenie systemu oceniania uczniów klasy IV – VI.

Znakomicie (Z)

Uczeń:

        ma opanowana wiedze i umiejętności w pełnym zakresie programu klasy

        potrafi zastosować posiadana wiedzę do rozwiązywania zadań i nowych sytuacji,

        chętnie uczestniczy w zajęciach,

        samodzielnie i bezbłędnie wykonuje zadania,

        ma bogate słownictwo,

        przy pisaniu sporadycznie popełnia błędy (pismo kształtne, zachowuje proporcje liter),

        starannie prowadzi zeszyty i ćwiczenia,

        ma szybkie tempo pracy;

 

Bardzo dobrze (B)

Uczeń:

        posiada wiedzę i umiejętności na poziomie dobrym

        samodzielnie i dokładnie wykonuje zadania, popełnia drobne błędy

        uczestniczy w zajęciach, wykonuje polecenia nauczyciela

        ma przeciętny zasób słów

        przy pisaniu popełnia nieliczne błędy (pismo kształtne)

        zeszyty i ćwiczenia prowadzi najczęściej staranni

        ma dobre tempo pracy

 

Dobrze (D)

Uczeń:

        posiada wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym

        najczęściej samodzielnie wykonuje zadania, ale popełnia błędy

        nie zawsze uczestniczy w zajęciach, potrzebuje zachęty ze strony nauczyciela

        ma ubogi zasób słów

        przy pisaniu popełnia wiele błędów (pismo niekształtne)

        zeszyty i ćwiczenia prowadzi niestarannie

        ma średnie tempo pracy


Słabo (S)

Uczeń:

        ma braki w posiadanej wiedzy i umiejętnościach na poziomie podstawowym

        pracując samodzielnie popełnia wiele błędów, potrzebuje pomocy nauczyciela, często nie rozumie polecenia

        nie zawsze uczestniczy w zajęciach, często potrzebuje zachęty do pracy

        ma ubogi zasób słów

        przy pisaniu popełnia bardzo dużo błędów (pismo niekształtne)

        zeszyty i ćwiczenia prowadzi niestarannie, czasami tekst jest nieczytelny

        ma wolne tempo pracy

 

Ćwiczyć (Ć)

Uczeń:

        nie opanował wiadomości i umiejętności na poziomie podstawowym,

        nie wykazał chęci i nie skorzystał z oferowanych mu możliwości uzupełnienia braków,

        nie kończy podjętych zadań,

        nie uczestniczy w zajęciach,

        nie potrafi wykonać zadań z pomocą nauczyciela,

        przy pisaniu popełnia bardzo dużo błędów, zapisuje niezrozumiałe wyrazy, nie przepisuje całego tekstu (pismo nieczytelne),

        ma bardzo wolne tempo pracy.

 

Oceny bieżące są odnotowywane w dzienniku lekcyjnym. Nauczyciel jest zobowiązany uwzględnić w ocenianiu wskazania poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej. Nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 11 ust.2 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w w § 11 ust.2 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, nastepuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.

W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 11 ust.2 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

Śródroczna ocena opisowa jest wynikiem półrocznej obserwacji rozwoju dziecka
i zawiera wskazówki do pracy dla ucznia i rodziców.

Roczna ocena opisowa podkreśla zmiany w rozwoju dziecka i ma charakter diagnostyczno – informacyjny. Ocenę opisową śródroczną i roczną sporządza wychowawca
w oparciu o zgromadzone informacje o dziecku w formie pisemnej.

Uczeń otrzymuje informacje o ocenach bieżących (o tym, co poprawnie wykonał,
w czym jest dobry oraz wskazówki, co poprawić, nad czym musi jeszcze popracować)
w formie ustnej lub pisemnej.

Rodzice otrzymują informacje o rozwoju dziecka (na podstawie zgromadzonych materiałów) w formie:

        ustnej (na obowiązkowych zebraniach z rodzicami, na konsultacjach indywidualnych, według potrzeb wychowawcy)

        pisemnej (dziennik lekcyjny i końcoworoczna – świadectwo).

 

Karta oceny opisowej  końcoworocznej ucznia stanowi załącznik do arkusza ocen.

 

Ocena zachowania ucznia – zachowanie ucznia ocenia wychowawca klasy na podstawie prowadzonych obserwacji i opinii innych nauczycieli.

 

Zasady sprawdzania, oceniania osiągnięć i postępów:

        podstawą oceny jest realizacja wymagań edukacyjnych podanych przez nauczyciela na początku roku w trakcie zebrań z rodzicami

        uczeń oceniany jest za swoje osiągnięcia w nauce / umiejętności i wiedza/ oraz postawy /aktywność/

        zaplanowano w klasie trzeciej dwa testy – śródroczny i końcoworoczny, będący testem kompetencji na zakończenie klasy trzeciej

        testy te muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem

        termin oddania uczniom sprawdzonych prac nie może przekroczyć dwóch tygodni

        prace, sprawdziany, testy śródroczne i końcoworoczne są tylko do wglądu dla rodziców w czasie zebrań, konsultacji i indywidualnych spotkań

        nauczyciel gromadzi prace kontrolne ucznia

        uczeń ma prawo poprawić ocenę negatywną ze sprawdzianów w formie i terminie wskazanym przez nauczyciela

        prowadzenie zeszytów, ćwiczeń jest obowiązkowe

        w przypadku nieobecności uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia wiadomości
i umiejętności

        w razie dłuższej nieobecności uczeń obowiązany jest w porozumieniu z nauczycielem uzupełnić w wyznaczonym przez nauczyciela terminie wszystkie wiadomości
i umiejętności

        o sposobie sprawdzania wiadomości i umiejętności informowani są rodzice na początku roku w trakcie zebrań z rodzicami

        w przypadku, gdy rodzic nie wyrazi zgody na badanie w poradni psychologiczno – pedagogicznej i nie zapozna wychowawcy z wynikami badań, wówczas uczeń nie musi być objęty zajęciami wspierającymi /wyrównawczymi i korekcyjno – kompensacyjnymi/ na terenie szkoły

 

Uczeń pierwszego etapu edukacyjnego otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.

Decyzję w sprawie powtarzania klasy przez ucznia klas I-III, na podstawie opinii nauczyciela, podejmuje rada pedagogiczna, za wiedzą rodziców, prawnych opiekunów.

 

Postanowienia końcowe

 

1.      Każdy nauczyciel ustala przedmiotowy system oceniania (PSO) dla przedmiotu, który prowadzi, informuje o nim uczniów na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym oraz rodziców, prawnych opiekunów na pierwszym zebraniu.

2.      Oceny poziomu wiedzy i umiejętności ucznia ustalone zgodnie z przyjętymi w PSO kryteriami winny być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających ich obiektywność.

3.      W ciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż dwie prace klasowe, w ciągu jednego dnia, nie więcej niż jedną.

4.      Sprawdzian obejmujący szerszy zakres materiału nauczania, winien być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

5.      Sprawy sporne między uczniami i ich rodzicami, a nauczycielami dotyczące oceniania klasyfikowania i promowania rozstrzyga dyrektor szkoły.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW KLAS IV – VI


Podstawy prawne:

        podstawa prawna z dnia 15.02.1999r.

        rozporządzenie MEN z dnia 07.09.2004r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie warunków i sposobie oceniania, weryfikowania i promowania uczniów.

Mając na celu poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie, pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju, motywowaniem ucznia do dalszej pracy, dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia oraz umożliwienie nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej wprowadza się wewnątrzszkolny system oceniania.

Lista zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach szkoły zostaje określna na posiedzeniu Rady Pedagogicznej poprzedzającej rozpoczęcie roku szkolnego. Lista ta stanowi podstawę do semestralnego i rocznego klasyfikowania uczniów oraz wypełniania świadectw promocyjnych.

Nauczyciel, wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych i sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów oraz o zasadach oceniania.

Rok szkolny składa się z dwóch semestrów zakończonych klasyfikowaniem. Nauczyciele przyjmują następujące ogólne kryteria poszczególnych ocen szkolnych:

1.              Stopień celujący (6) – oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom osiągnięć edukacyjnych  przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania są oryginalne i twórcze oraz wskazują na dużą samodzielność w ich uzyskaniu.

2.              Stopień bardzo dobry (5) – oznacza, że uczeń opanował pewny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania.

3.              Stopień dobry (4) – oznacza, że opanowanie przez ucznia zakresu wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania nie jest pełne, ale nie prognozuje żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia.

4.              Stopień dostateczny (3) – oznacza, że uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, co może oznaczać jego kłopoty przy poznawaniu kolejnych trudniejszych treści kształcenia w ramach danego przedmiotu (dziedziny edukacji).

5.              Stopień dopuszczający (2) – oznacza, że opanowanie przez ucznia wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania jest tak niewielkie, iż stawia pod znakiem zapytania możliwość dalszego kształcenia w danym przedmiocie (dziedzinie edukacji) i utrudnia kształcenie w innych przedmiotach (dziedzinach edukacji).

6.              Stopień niedostateczny (1) – oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia oczekiwań określonych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, co uniemożliwia mu bezpośrednią kontynuację opanowania kolejnych treści danego przedmiotu (dziedziny edukacji) i zasadniczo utrudnia kształcenie w zakresie innych przedmiotów (dziedzin edukacji).

Nauczyciele poszczególnych przedmiotów za wiedzą dyrekcji szkoły, uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów), mogą wprowadzić w swym ocenianiu bieżącym i semestralnym śródrocznym inną skalę stopni oraz (lub) stosować elementy oceny opisowej, ale ocenę klasyfikacyjną końcoworoczną wyrażają w opisanej wyżej skali sześciostopniowej, choć mogą ją uzupełnić elementami opisu czy komentarza (w postaci załącznika).

Wszystkie rozwiązania w zakresie nauczycielskich systemów oceniana po stwierdzeniu przez dyrektora szkoły ich zgodność z zasadami wewnątrzszkolnego systemu oceniania i rozporządzenia stają się załącznikami do wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Oceny są jawne dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu u wychowawców. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel nie stosujący oceny opisowej powinien ją uzasadnić. W uzasadnionych przypadkach potwierdzonych pisemną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej nauczyciel zobowiązany jest obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia u którego stwierdzono specyficzne trudności w nauczaniu lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostowanie wymogom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki i plastyki (sztuki) należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfikacji tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego ponadto postęp w wynikach oraz uwzględniając wiek biologiczny uczniów.

W przypadku przedstawienia opinii o braku możliwości uczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego w wydanej przez lekarza dyrektor szkoły za wiedzą nauczyciela wychowania fizycznego wydaje decyzję o całkowitym zwolnieniu ucznia z tych zajęć na czas określony. W przypadkach dotyczących potrzeby częściowego zwolnienia z wykonywania niektórych czynności ruchowych decyzję podejmuje samodzielnie nauczyciel. Pisemne prace sprawdzające z poszczególnych przedmiotów muszą być zapowiadane uczniom przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem a ich terminy – uzgodniony z wychowawcą klasy, który opracowuje harmonogram obciążenia swojej klasy sprawdzianami (jeden dziennie, nie więcej niż trzy tygodniowo). Sprawdziany obejmujące materiał z ostatnich dwóch tematów nie muszą być zapowiedziane i ich częstotliwość pozostaje w gestii nauczyciela.

Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w tygodniu poprzedzającym ferie zimowe, a końcoworoczne w tygodniu poprzedzającym zakończenie roku szkolnego.

Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne przedmioty. Przed klasyfikowanymi posiedzeniami Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować uczniów i ich rodziców o przewidzianych ocenach z tygodniowym wyprzedzeniem.  W przypadku ocen niedostatecznych należy dokonać tego na piśmie, za co odpowiedzialny jest wychowawca klasy (dziennik lekcyjny z podpisem rodzica lub list polecony).

Ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna klasyfikacyjna na koniec roku może być zmieniona tylko w  wyniku egzaminu poprawkowego przeprowadzonego w ostatnim tygodniu ferii letnich przed komisją wyznaczoną przez dyrektora szkoły. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

Rada Pedagogiczna uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego jednych zajęć edukacyjnych.

Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności nieusprawiedliwionego wyrażeniu zgody przez Radę Pedagogiczną na jego prośbę lub prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów), uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

Termin egzaminu powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) i w zasadzie odbyć się w ostatnim tygodniu semestru. W skład komisji wchodzą nauczyciele przedmiotów, z których uczeń nie został klasyfikowany, a przewodniczący jest wychowawcą klasy. W klasie szóstej Okręgowa Komisja Egzaminacyjna organizuje w kwietniu sprawdzian poziomu opanowanych umiejętności określonych w standardzie wymagań. Wynik sprawdzianu wpisuje się na świadectwa ukończenia szkoły. Wyki nie wpływa na ukończenia szkoły.

Do średniej oceny semestralnej lub końcoworocznej wlicza się wszystkie przedmioty obowiązkowe, ocenę z religii lub etyki, oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych.

 

 

 

Comments are closed.