Utworzony ogródek podzielony jest na 4 kąciki przyrodnicze:

  1. „ Zaczarowany ogród”
  2. „Leśny zakątek”
  3. „ Łąka pełna magii”
  4. „ Laboratorium pod chmurką”

W  „Zaczarowanym ogrodzie” będą:

  • krzewy ozdobne (peonie, róże, …),
  • pierwsze wiosenne kwiaty i kwiaty chronione (pierwiosnek, przebiśnieg, krokus, przylaszczka, sasanka, zawilec …),
  • kompostownik i pojemnik na deszczówkę
  • tablica z różnymi gatunkami zwierząt żyjących w ogrodzie i małe tabliczki z nazwami roślin znajdujących się w ogrodzie.
  • Gazony z uprawą pospolitych ziół i warzyw

 
W „Leśnym zakątku” znajdą się:

  • Drzewa już istniejące i projektowane
  • krzewy leszczyny, leszczyny, kaliny, jałowca widoczne warstwy lasu
  • runo leśne: pełnik europejski, orlik pospolity, konwalia majowa, pióropusznik strusi i inne
  • karmniki, budki lęgowe
  • tablica przedstawiająca warstwy lasu, łańcuch pokarmowy, gatunki roślin i zwierząt leśnych
  • tabliczki z nazwami roślin znajdujących się w „Leśnym zakątku”.

 

 W kąciku „Łąka pełna magii” będzie:

  • kilka gatunków traw
  • rośliny: kosaciec syberyjski, krwawnik pospolity, pełnik europejski i inne
  • kwiaty: dzwonki, goździki, złocienie i inne
  • rzeźby zwierząt: np.: bocian, żaba, mysz, kret, zając, …

 
W  kąciku „Laboratorium pod chmurką” znajdować się będą:

  • 2 prostokątne, drewniane stoły, ławki dla minimum 20 osób meteorologiczna stacja badawcza,
  • pojemniki z lupami i atlasy z gatunkami roślin i zwierząt w różnych środowiskach
  • galeria prac uczniów (tablica )
  • mini amfiteatr ( zadaszona scena, ławki dla widowni)
  • kosze do segregacji śmieci
  • narzędzia ogrodnicze.

 

Założenia programu realizowanego z wykorzystaniem edukacyjnej funkcji utworzonego ogrodu:

 

  • wzrost świadomości ekologicznej
  • rozwijanie aktywnych postaw uczniów oraz ich rodziców wobec przyrody i  jej ochrony
  • kształtowanie pojęć przyrodniczych na podstawie bezpośrednich obserwacji i doświadczeń
  • dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie

 

Cele główne:

 

  • Budzenie zainteresowań badawczych
  • Stwarzanie możliwości zdobywania wiedzy i stymulowania aktywności w kierunku poznania oraz zrozumienia otaczającej przyrody
  • Ukazywanie zależności stanu środowiska od działań człowieka
  • Rozwijanie praktycznych umiejętności w celu aktywnego działania na rzecz przyrody i jej ochrony.

 

Ogródek przyszkolny to żywa pracownia, w której uczniowie będą mogli prowadzić ciekawe badania, eksperymenty, obserwacje, a także mają zapewniony kontakt z żywą przyrodą, jakiego nie zastąpi nawet najlepiej wyposażona pracownia przyrodnicza.

Uczniowie naszej szkoły poszerzą swoją wiedzę przyrodniczą, ekologiczną, będą uczyć się obserwować przyrodę oraz doświadczać jej . Realizacja programu pozwoli kształtować postawy poszanowania przyrody, czerpać radość z obcowania z nią.

Dzięki założonemu ogródkowi dydaktycznemu będziemy efektywnie realizować treści przyrodnicze zawarte w podstawie programowej podczas zajęć dydaktycznych i spotkań kółka ekologicznego.

Z ogródka dydaktycznego będą mogły korzystać wg potrzeb uczniowie i nauczyciele klas I – VI – np. redagowanie opisów naturalnych okazów roślin, komponowanie prac plastycznych, nagrywanie odgłosów natury, ruch na świeżym powietrzu.

Powstały ogródek będzie wykorzystywany do różnych działań:

 

  • Sprzątanie świata – porządkowanie terenu wokół szkoły, wykorzystanie koszy do segregacji,
  • sadzenie drzewek przez pierwsze klasy
  • zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem stacji meteorologicznej – obserwacja pogody: siła wiatru, opadów
  • Inscenizacji o tematyce ekologicznej
  • obserwacja budowy liścia, warstw lasu, tworzenie łańcuchów pokarmowych
  • porządkowanie ogródka dydaktycznego – przygotowanie do zimy
  • dokarmianie ptaków
  • zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem stacji meteorologicznej – obserwacja pogody: siła wiatru, grubość warstwy śniegu, temperatura powietrza
  • wiosenne porządkowanie ogródka dydaktycznego
  • zajęcia na temat wiosennych kwiatów, obserwacja budek lęgowych
  • zajęcia i konkursy plastyczne
  • obserwacja owadów, życia na łące
  • konkurs piosenki ekologicznej
  • konkurs na najpiękniejszą fotografię elementu ogródka

 

W wyniku prowadzonych zajęć na terenie „ Zielonej sceny” uczniowie będą:

 

  • rozpoznawać podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w różnych ekosystemach, poznawać warunki ich rozwoju
  • wyjaśniać zależności między zwierzętami, a roślinami
  • obserwować zmiany w przyrodzie zachodzące w kolejnych porach roku
  • wykonywać proste prace porządkowe i pielęgnacyjne
  • obserwować rozwój roślin, ptaków w budkach lęgowych, zjawiska pogodowe, zmiany w przyrodzie w różnych porach roku …..
  • dokarmiać ptaki podczas zimy
  • poznawać cechy budowy drzew, liści, roślin
  • rozpoznawać warstwy lasu
  • odpowiednio segregować śmieci
  • prowadzić własne obserwacje i doświadczenia.

 

 

 

 

Dodaj komentarz